Pim van den Akker tijdens het arrangeren.
Pim van den Akker tijdens het arrangeren.

Freestylen met Freesia goed op drift

Algemeen

De breed gedragen promotie Freestylen met Freesia is goed op drift. Menig bloemist werd hiermee al bereikt. De volgende stap is ook de Retail te ondersteunen met promotie over Freesia.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"2017 was het eerste jaar van de nieuwe promotiecampagne #Freestyle Freesia", zegt Gerard Gardien, Projectleider Product specifieke Promotie bij Royal FloraHolland. "Dit plan loopt tot en met 2019. In het najaar is het eerste jaar geëvalueerd met de FPC Freesia. Tevredenheid was er over de behaalde resultaten. Het Freestylen met Freesia werd onder de aandacht gebracht bij de bloemist. De promotie wordt om die reden voortgezet. Ook kijken we actiever naar het ondersteunen van Retail middels promotie."

Samenwerken

In de Promotiecommissie wordt deelgenomen door vier Freesiakwekers van Royal FloraHolland, Gerard Gardien en Flower Factor, een internationaal inspiratie- en educatieplatform voor de bloemist. De promotiecampagne #FreestyleFreesia is erop gericht het product Freesia uit de traditionele hoek te trekken bij bloemisten in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. "De bloemist is nog steeds onze belangrijkste doelgroep. We proberen waar mogelijk samen te werken. Dat gebeurt met de campagne 365 dagen bloemen vanwege hun activiteit rond geurende bloemen. Freesia past daar perfect bij. Het magazine gaat naar 35.000 bloemisten in Europa. Daarnaast is bij de verzending van het magazine naar 2.900 Nederlandse bloemisten een inspiratiefolder meegestuurd van #FreestyleFreesia. In maart zijn er nog diverse activiteiten met geurende bloemen rond het thema 'Ruik de Lente'." Door de promotiecommissie wordt gekeken hoe de Retail met promotie kan worden ondersteund. Met Unicum Freesia wordt een workshop georganiseerd voor boeketontwerpers van bedrijven die Retailers beleveren. Dit gebeurt onder leiding van bloemenkunstenaar Pim van den Akker. Doel is de boeketontwerpers inspiratie te bieden met andere ideeën voor boeketten of bloemwerk. Mirjam Hendriks van Flower Factor vult aan dat dit in de lijn is van de campagne #FreestyleFreesia waarmee wordt gepoogd met inspiratie en educatie Freesia weer hip en trendy te maken. "We laten boeketten en arrangementen zien, waarin de eigen identiteit van de bloem mooi naar voren komt. We spreken over de unieke eigenschap van Freesia: de geur. De bloem is daarom bekend. Bloemisten kunnen dit aspect zeker nog meer benadrukken in de verkoop."

Freestylen

"Ook laten we bloemisten vlogs maken met hun interpretatie van het Freestylen met Freesia. In Nederland waren dit Dennis Landzaat, Nelleke Bontje en Roos van Unen. In Engeland nam Julie Pearson dit voor haar rekening en in Duitsland Radko Ivanov Chapov. Daarnaast gingen toparrangeurs zoals Frédéric Dupré, Pim van den Akker, Alex Segura Arana, David Ragg en Chantal Vollenbroek in onze studio met Freesia aan de slag. Dit leidt tot tal van inspirerende werkstukken. Alle content wordt geplaatst op onze social media met de hastag #FreestyleFreesia en op https://www.flowerfactor.nl/inspiratie/freestylefreesia/ Behalve ons netwerk hebben ook alle toparrangeurs en Freestylers weer fans. Dit werkt als een olievlek."

"Het onderdeel wedding blijft eveneens belangrijk. In september werd nog een wedstrijd uitgeschreven. Inzendingen kwamen uit allerlei landen. De winnaar werd bepaald via online stemmen, met veel interactie tot gevolg. Voor de 2e keer hebben we met vernieuwende Freesia arrangementen op de IPM gestaan. Dit leverde leuke reacties op van de vele bloemisten die ons daar hebben bezocht.", aldus Mirjam Hendriks.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant