Paul Borsboom, productmanager Royal Flora Holland.
Paul Borsboom, productmanager Royal Flora Holland. Foto: Wilma van Velzen

Paul Bosboom: 'Freesia, blijft een feest op tafel'

Algemeen

Freesia is letterlijk een feestje op tafel. Knop na knop opent zich en de heerlijke geur en mooie kleuren doen hier nog een schepje bovenop.


DOOR WILMA VAN VELZEN

"Freesia is een prachtig product met een brede toepasbaarheid" stelt Paul Borsboom, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland. "Zowel als mono product als in boeketten biedt de markt veel kansen voor Freesia. Maar ook in de rol van bruidsbloem is Freesia zeer geliefd en genereert het herinneringen voor het leven."


Top 15 snijbloemen

Volgens Borsboom stond Freesia ook in 2017 nog steeds fier en trots in de top 15 snijbloemen." Wel is de productgroep Paeonia de Freesia in (omzet)belang toen gepasseerd. In de eerste zes weken van dit jaar was de aanvoer van het aantal stuks Freesia aan de klokken van Royal FloraHolland 12,2% lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde prijs ging met één cent omlaag. De middenprijs bedraagt nu € 0,24. Er werd iets minder bemiddeld waarbij de gemiddelde prijs nagenoeg gelijk bleef. De totale aanvoer van snijbloemen toont overigens eenzelfde beeld, want ook hiervan waren aanvoer en gemiddelde prijs iets gedaald. Procentueel gezien daalt alleen de prijs bij Freesia wat harder dan bij de totale groep snijbloemen."

Nette prijs

In vergelijking met 2016 was de gemiddelde prijs in 2017 ook enkele procenten lager. "Niet verontrustend, want over het jaar gaat het om een heel nette prijs. De middenprijs blijft redelijk stabiel. Een stabiele of positieve prijsontwikkeling blijft uiteraard lastig, omdat we niet alle factoren zelf in de hand hebben. Ontwikkelingen bij individuele ondernemers op het gebied van assortimentskeuze en teelttechnieken zouden de productie enigszins kunnen beïnvloeden. Deze ontwikkelingen zijn met name gericht op het verbeteren van de kwaliteit. Keuzes die in het bloemenschap worden gemaakt , zoals meer of minder kleur, zijn in beperkte mate toe te schrijven aan de keuzes die snijbloemenproducenten maken."

Gemengd

Van alle in Nederland verhandelde Freesia's wordt het overgrote deel (>99%) in Nederland geproduceerd. De belangrijkste kleur is wit (in 2017 was dit 25,7% van de aangevoerde stelen), gevolgd door blauw (purple 13,7%) en geel (13,1%). Meer dan 26% wordt gemengd verkocht, zowel in de bos als in de emmer. De verhouding dubbel/enkel is de afgelopen drie jaar niet opzienbarend gewijzigd. In 2017 was dit 67% enkelbloemig en 33% dubbelbloemig. De verhouding klok/direct is redelijk stabiel met slechts een lichte daling bij de klokaanvoer. In 2017 bedroeg het aandeel klokaanvoer 62% ten opzichte van 66% in 2015. Het aantal stuks dat via de Retail wordt afgezet is groeiende. Van alle Freesia's wordt bijna 70% afgezet in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Geur is nog steeds een belangrijk en zeer gewaardeerd kenmerk van Freesia's. Concepten om de geur te benaderukken worden zowel voor bloemisten als supermarkten ontwikkeld. "Bloemen en geur zijn emotie. Door hier op in te spelen geeft dit de Freesia een blijvende plek in boeketten. Voor het thema Ruik de Lente werken de Freesia aanvoerders samen met de promotiecampagne 365 dagen bloemen, die dit voorjaar in het teken staat van geurende bloemen onder de titel '365 dagen bloemen: Ruik de lente!"

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant