Michel Verbeek, Royal FloraHolland productmanager Hydrangea.
Michel Verbeek, Royal FloraHolland productmanager Hydrangea.

Marktgericht Hydrangea telen blijft prioriteit

Algemeen

Hydrangea telers zijn zich ervan bewust niet direct in grote aantallen op te schalen nu de vraag geleidelijk weer toeneemt. De markt zou dit niet aankunnen en zowel de prijsontwikkeling als de verkoopmarkt veel schade aan doen.

Dit bewustwordingsproces van de marktwerking is volgens Michel Verbeek, Royal FloraHolland productmanager Hydrangea, een mooie basis die bijdraagt aan een gezonde marktwerking. "De prijsverbeteringen van de afgelopen drie jaar maakt dat telers nu volop investeren in duurzaamheid en nieuwe soorten. Intussen zijn alle Royal FloraHolland aanvoerders gezamenlijk goed voor 33% Hydrangea voor de Europese markt, ofwel 16 miljoen stuks. Het marktgericht kweken en verduurzamen blijft echter voor iedere Hydrangeateler moeilijk. Door de zaken gezamenlijk aan te pakken onder de vlag van Royal FloraHolland lukte dat. De komende jaren gaan we op de ingeslagen weg verder. Hydrangeatelers tonen initiatief. Als productmanager blijf ik mij hiervoor graag inzetten als verbinder en enthousiasmeerder."

Kernproduct

De aanvoerperiode van Hydrangea is van januari tot oktober, met een piek in mei rond Moederdag. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen is er in november en december een aanvoerstop. Terugkijkend concludeert Verbeek dat het afgelopen jaar succesvol was voor Hydrangea. "De aanvoer steeg licht, de prijsstijging bedroeg 5% en de vraag in tuinplanten oversteeg enkele malen het aanbod. Voor 2018 verwachten we eveneens een lichte stijging van de aanvoer en een prijsstijging van circa 2 à 3%. Van de aanvoer is 70% directe verkopen en wordt 30% via de veilingklok verhandeld. Hydrangea wordt gezien als een zogenaamd kernproduct. Dat wil zeggen dat alle winkels door alle segmenten heen Hydrangea in hun assortiment moeten hebben."

Promotiecampagnes

Groeimarkten liggen volgens Verbeek vooral in de bestaande markten zoals de vakhandel winkels, met name vanwege de nieuwe soorten, kleuren en verbeteringen die voor onderscheid zorgen. Omdat relatief weinig mannen en jongeren de planten kopen wordt hierop dit jaar ingespeeld met promotiecampagnes die Hydrangea stoer neerzetten voor de man en grappig voor de jongeren. Landen als Scandinavië en Oost Europa bieden de grootste groeimarkten."

Hydrangea met grote bolvormige blauwe bloemen is in alle landen populair. Blauw is het meest geteeld, gevolgd door roze, wit en rood. "Opmerkelijk is dat het consumentenonderzoek uit 2017 laat zien dat de consument rood na blauw prefereert boven roze en wit. De bereidheid tot herhalingsaankopen blijkt goed. Deze conclusie werd bevestigd met houdbaarheidstest. De kortere levensduur van Hydrangea in januari nemen consumenten voor lief. De concurrentie met een bos bloemen is groot."

Productmiddag

Het consumentenonderzoek werd in juni 2017 afgerond. Het onderzoek vond via internet plaats in Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk onder 1700 respondenten. Hydrangea toont duidelijk meer effect dan andere kamerplanten op de luchtvochtigheid. De onderzoeksuitkomst wordt gebruikt in de campagne richting consumentenpers. Er volgen nog promotieactiviteiten zoals op 9 februari een productmiddag van de FPC Hydrangea en RFH."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant