Afbeelding
Foto: Rolf van Koppen

Bedrijfsleven onder de indruk van 30-uurs hackathon

Algemeen

Veertig studenten van Erasmus Universiteit werkten tijdens de onlangs gehouden (eerste) hackathon 30 uur aan tien opdrachten van Westlandse (tuinbouw)bedrijven in World Horti Center.

De tien deelnemende bedrijven zijn zeer onder de indruk van de resultaten.

"In korte tijd zijn de studenten tot gedegen analyse en oplossingen van de business cases gekomen. Deze hackathon, als nieuwe combinatie van onderwijs met bedrijfsleven, is zeker niet de laatste," aldus Coen Hubers namens Greenport Hub, die samen met Westland Marketing de hackathon organiseerde en het bedrijfsleven en studenten aan elkaar koppelden.

Dag en nacht gingen de studenten aan de slag met vraagstellingen van bedrijven, om kennis en inzicht op te doen over nieuwe markten, duurzaamheidsdoelstellingen en de distributieketen. Daarnaast kregen ze inspirerende presentaties van Fred van Heyningen namens Nature's Pride, Jeen Nijboer van Rabobank Nederland, Hans van den Ende van Hillenraad en Rob Baan van Koppert Cress. Ook bezochten de studenten Royal FloraHolland. 

Bedrijven
Certhon liet de studenten een marktonderzoek doen naar nieuwe markten. "Ik ben onder de indruk van wat de studenten hebben gepresenteerd. We kregen een nieuwe visie aangereikt om ons te richten op de beautyindustrie met rozenolie als product, dat was nog niet bij ons opgekomen," aldus Damion Schwarzkachel van het bedrijf. 

"Confronterend, maar enorm inspirerend. Ze hebben goed naar ons geluisterd. We hebben ze ook meegenomen naar ons familiebedrijf en in korte tijd hebben ze die kennis vertaald naar een meerjarenplan. Ik ben echt onder de indruk. Dit is de manier om zulke high potential studenten kennis te laten maken met de tuinbouw," reageert Erik Persoon van Forever Plants.

Koppert Cress kreeg het advies 'Zorg dat je de Spotify van jullie markt wordt' en veredelaar Jiffy werd geadviseerd om zich volledig in te zetten op artificial intelligence. De studenten verrasten bij de eindpresentatie het publiek met infographics en video's.

De deelnemende bedrijven aan de hackathon waren: Zentoo, Koppert Cress, Eminent, Rijk Zwaan, Jiffy Projects, Van der Berg Hortimotive (Hortikey), Forever Plants, FlorPartners, Certhon en Jungle Talks.

Studenten
De hackathon werd georganiseerd als onderdeel van het Honours programma van de RSM (Rotterdam School of Management), Erasmus Universiteit. Het vormde de aftrap van een langdurige samenwerking tussen World Horti Center en de universiteiten Leiden-Delft-Erasmus. 

Studenten Willemien Houtsma en Ferdy Wilbrink, beide tweedejaars student Bedrijfskunde reageren: "We hadden geen idee dat de tuinbouw zo'n innovatieve wereld is. Deze hackathon heeft echt mijn ogen geopend. Dit is echt vernieuwend en ook supervet! Ik hoop dat we dit vaker gaan doen en van deze sector willen we zeker meer weten".

In 2018 zullen nieuwe hackatons met biologiestudenten van Universiteit Leiden en techniekstudenten van TU Delft volgen. 


 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant