RFH productmanager Astrid Groenewegen.
RFH productmanager Astrid Groenewegen. Foto: wilma van velzen

Lisianthus volop in de picture

Algemeen

De grote populariteit van Lisianthus zorgt ervoor dat deze bloem overal volop in de picture staat. Dit zet de veredelaars ertoe aan sneller nieuwe soorten te ontwikkelen.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Voor het product Lisianthus kan het afgelopen jaar volgens Royal FloraHolland productmanager Astrid Groenewegen de boeken in als een goed jaar. "Door uitbreiding van het areaal werd zo'n 12% meer aangevoerd. De prijs steeg mee, maar de laatste weken ligt de gemiddelde prijs iets onder het niveau van vorig jaar.

Groei

Ook het komende jaar zal het areaal Lisianthus verder uitbreiden. Verwacht wordt dat de vraag naar Lisianthus hoog blijft. De markt kan deze uitbreiding goed hebben waardoor de gemiddelde prijs wellicht op gelijk niveau blijft." Lisianthus heeft sinds 2009 een geleidelijke groei meegemaakt, van 35 miljoen omzet naar 80 miljoen euro dit jaar. "Met name de laatste twee jaar zijn grote sprongen gemaakt. Hiermee is Lisianthus ook opgeklommen van rang 10 in het totaal snijbloemen in 2009 naar rang 6 nu. De verwachting is dat de omzet volgend jaar nog verder zal toenemen vanwege de uitbreidingen in het areaal. De vijfde plek wordt echter nog niet bereikt. Daarvoor is het gat voorlopig nog te groot."

Retail

Lisianthus wordt voor 82% verkocht aan de bloemist. Slechts 17% wordt verkocht aan de supermarkt. "De interesse voor Lisianthus bij de grootschalige retail neemt wel toe. Inmiddels zijn er ook kwekers die zich specifiek op de retail richten met een iets sneller geteelde bloem. Voor de retail is Lisianthus nog wel een overwegend duur product. Het is daardoor nog niet zomaar wijd verkrijgbaar in de supermarkt. Afgelopen zomer, de prijs is dan meestal wat lager, steeg de vraag vanuit de retail omdat gedacht werd voor een lagere prijs te kunnen kopen. Dit zorgde er voor dat de prijs zich heel goed hield."

Hoofdkleuren

De belangrijkste afzetlanden zijn nog steeds de kernlanden Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ook Rusland speelt volgens Astrid Groenewegen een grote rol. "De hoofdkleuren blijven toch wel wit, roze en paars, maar ook groen, geel en diverse duo kleuren zijn verkrijgbaar. Bovendien worden door de veredelaars meer soorten met gekartelde randen of grotere bloemen ontwikkeld. Interessant is dat de gevuldbloemigen zich duidelijk harder ontwikkelen dan de enkelbloemigen. Want was de verhouding vier jaar geleden nog 50/50, dan is dit nu 75% gevuldbloemigen en 25% enkelbloemigen."

Kwaliteitsslag

Een buitengewoon positieve ontwikkeling noemt Astrid Groenewegen de enorme kwaliteitsslag. "Kwaliteit was echt een aandachtspunt. De bloem was erg kwetsbaar en hing snel slap in de vaas. Doordat veredelaars en kwekers zich enorm hebben ingespannen is een nieuwe en ijzersterke generatie Lisianthus ontstaan. De hedendaagse Lisianthus heeft een vaasleven van wel twee weken of langer. Niemand kan hierdoor meer om Lisianthus heen. Toch zit het product zeker nog in de groeifase. Immers, nog niet alle markten en segmenten zijn bereikt. Er is dus nog genoeg mogelijk om de marktpositie van Lisianthus net zo goed te houden als dat deze nu is. Omdat ik meerdere producttafels onder mijn hoede heb zal Jolanda de Weert vanaf 12 december mijn taken als productmanager voor Lisianthus overnemen. Jolanda zal eveneens proactief met kwekers en klanten aan de slag te gaan om gezamenlijk de goede positie van Lisianthus te behouden."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant