Veel belangstelling tijdfens de Margriet Winter Fair.
Veel belangstelling tijdfens de Margriet Winter Fair.

Trendwatcher Romeo Sommers

Algemeen

Het land groen maken ziet trendwatcher en groenstylist Romeo Sommers als zijn missie. Iedereen heeft volgens hem groene vingers, al is het maar een beetje.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Romeo Sommers vindt niets leuker dan mensen inspireren met wat je met bloemen en groen kunt doen. Zijn passie voor bloemen dateert uit zijn jeugd en kreeg extra voeding doordat hij in de weekenden meehielp in de bloemisterij en groothandel van de achterbuurman. Met gevoel voor mode en trends verzorgde hij daar ook de showroom inrichting. Een opleiding als tuinder en bloemist werd aangevuld met een studie marketing en bedrijfskunde. Vanuit die basis ontwikkelde Sommers zich tot marktanalist, trendwatcher en groenstylist. De volgende stap was een eigen bedrijf. Met 'By Romeo' richt hij zich op de zakelijke markt. Deze doelgroep prikkelt Sommers om vernieuwend te werken met trends en commercieel interessante toepassingen in de groen- en interieurbranche. Het bedenken van spraakmakende concepten is daar onderdeel van. Tevens is Sommers creatief directeur van de IPM-beurs in Essen en de Glee in Birmingham.
 

Televisie

In samenwerking met Intratuin en Rob Verlinden had Sommers lange tijd een groot consumentenbereik via het televisieprogramma Tuinruimers. "Daarna deed ik bij Omroep MAX een aantal projecten en presenteerde ik in 2014 het SBS6-programma De Bloemenoverval. Bij demonstraties en workshops word ik nog regelmatig herkend door consumenten die zeggen me te missen. Je liet ons zien wat wij zelf konden met bloemen en ook heel betaalbaar. Dat zet je aan het denken." Geen wonder dat de creativiteit van Sommers vier jaar geleden leidde tot de oprichting van Green Your Day, een internationaal groenplatform waarvan hij samen met zijn partner Marcel Ploegmakers eigenaar is. Maartje Remmers biedt ondersteuning. "We zijn ervan overtuigd dat iedereen groene vingers heeft, daarom willen we consumenten stimuleren op eenvoudige wijze iets leuks te doen met bloemen en groen. Dit doen we met inspiratietips en korte filmpjes van miniworkshops op de website."

Lisianthus

Vanuit Green Your Day was Sommers ook aanwezig op de Margriet Winter Fair die eind november plaatsvond en 70.000 bezoekers trok, voornamelijk vrouwen. "De laatste groen- en kersttrends stonden centraal in demonstraties en workshops om consument te inspireren. In twee wintertuinen zorgde Lisianthus van Sakata Ornamentals voor een grote wow-factor. Hun zachte aquareltinten pasten prachtig bij de wintersfeer. De dubbelbloemige takken waren zo zwaar en vol dat men dacht dat het rozen waren. Door Lisianthus ook in kleine bloemstukjes te verwerken zagen consumenten hoe zij hiermee op eenvoudige wijze iets leuks konden maken."

Luxe probleem

De verbreding van het kleurenpalet van Lisianthus spreekt Sommers bijzonder aan. "Vrijwel alle kleuren zijn vertegenwoordigd. Alleen felle kleuren als oranje en geel ontbreken nog. De dubbelbloemige types zijn prachtig en op kwaliteitsgebied is een enorme slag gemaakt. Ik heb nog meegemaakt dat de bloemen snel knakten in de vaas. Nu is dat echt anders. De takken zijn rijk met bloemen gevuld en van voortreffelijke kwaliteit. Een vaasleven langer dan twee weken wordt gemakkelijk gehaald. Ik heb wat Lisianthus van de Margriet Winter Fair mee naar huis genomen en ondanks de temparatuurschommelingen en transport staan die nu tweeënhalve week later nog. Consumenten vertellen vaak dat de Lisianthus in een gemengd boeket overleefd. Een luxe probleem, waarbij ik hen dan laat zien dat je met die paar laatste bloemen ook wat leuks kan maken. Het is daarom zeker aan te raden een stukje 'feel good' informatie over het product de komende beursperiode aan consumenten mee te geven."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant