Afbeelding

Hoezo duurzaam?

Algemeen

Om een beetje mee te tellen, moet een onderneming om de haverklap het woord 'duurzaamheid' laten vallen.

Etiket om serieus genomen te worden. Er zijn er die de daad bij het woord willen voegen en juist zij ontdekken dat economie en beter milieu minder gemakkelijk dan sommigen beweren, zijn te combineren. Zelden hoorde ik de begrippen 'Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen' en duurzaamheid vaker dan op de Trade Fair van Royal FloraHolland. Juist dat maakte mij een beetje wantrouwig. De ondernemer lijkt altruïstisch meer aan klimaat en milieu te denken dan aan zijn portemonnee. Onzin natuurlijk. Hij wil gewoon verkopen en verdienen. Desnoods in China, een kennelijk door Lucas Vos ontdekte nieuwe exportmarkt. Daar moeten bloemen en planten heen worden gevlogen. Hoezo duurzaam? Als fust voor producten er trouwens nog in komt, want in Peking slaat ook het duurzaamheidsvirus toe. Misschien gaan Nederlanders ter plaatse telen, een kunst die Chinezen natuurlijk in no-time overnemen. Veredelaars zijn er ook aan het werk om concurrenten van Nederland te voorzien van uitgangsmateriaal. Dezer dagen hoorde ik van een veredelaar dat die in het verre buitenland vermeerdert, het materiaal hierheen laat komen en vervolgens weer verstuurt naar andere landen. Hoezo duurzaam? En dan heb ik het nog niet eens over de eenmalige plantentrays, waarover de Plastic Soup Foundation zich opwindt. Praten en doen zijn toch verschillende dingen. Die waarheid blijkt in elk geval wel duurzaam.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant