Productmanager Milou Peeters.
Productmanager Milou Peeters. Foto: Wilma van Velzen

De Kerststerren stralen weer volop

Algemeen

De aanvoer van Kerststerren komt al goed op gang terwijl het echte piekseizoen nog moet beginnen. Dat is in week 48 en 49. Niet voor niets is 12 december in Nederland uitgeroepen als de 'Dag van de Kerstster'.


DOOR WILMA VAN VELZEN

"De Kerstster of Poinsettia (Euphorbia pulcherrima) wordt al volop in allerlei potmaten en kleuren aangevoerd op de Royal FloraHolland marktplaats" zegt Milou Peeters, Productmanager Poinsettia bij Royal FloraHolland. "Toch blijft de aanvoer- en omzetontwikkeling nog iets achter bij vorig jaar. Met een marktaandeel van 15% in de kerstproductgroep en kijkend naar de marktplaats ziet het seizoen er vrijwel gelijk uit als vorig jaar. De Brexit laat tot nu toe geringe sporen achter, maar een impact op termijn is niet te vermijden., alhoewel deze impact voor de Poinsettia aanvoerders lastig is in te schatten."

Grootste afzetmarkten

De grootste afzetmarkten voor Poinsettia aanvoerders van RFH zijn Engeland en Duitsland. Deze markten zijn beiden volgens Peeters goed voor zo'n 30% van de afzet. "Uit de Storecheck Poinsettia, die eind 2016 is uitgevoerd in de weken 42 tot en met 52 in de supermarktketens van de vier kernlanden, blijkt dat Poinsettia nog altijd een zeer populaire kerstplant is. De koopbereid bij de Duitse en Engelse retailconsument is zelfs toegenomen. In Duitsland van 70% (2014) naar 73% (2016) en in Engeland van 62% (2014) naar 66% (2016). Als derde afzetland is Nederland met een afzetmarkt van 15% eveneens relevant. De koopbereidheid bij de Nederlandse retailconsument is echter afgenomen, van 85% (2014) naar 67% (2016). Dit is nog altijd een mooi resultaat, al blijft het een uitdaging om als kerstplant aandeel te behouden tussen alle ontwikkelingen in de niet levende kerstartikelen."


Groeimarkt

Als groeimarkt ziet Peeters nog kansen in Frankrijk. "In de decembermaand is de Poinsettia te vinden bij de groothandel en bloemisten in Frankrijk. Alleen blijft de aanwezigheid van Poinsettia achter op de schappen van de Franse supermarktketens. Uit de Storecheck van 2016 blijkt dit slechts 43% te zijn. Het is daarom een absolute uitdaging Poinsettia beter te positioneren bij de Franse retail. Hiervoor is een lange adem en samenwerking tussen ketenpartners een vereiste, maar er zit potentie. Het is interessant hierop in te zoomen, vooral gezien de dreiging van de Brexit."

Voorkeur

Welke productnaam de voorkeur heeft, Poinsettia of Kerstster, is een interessante discussie zegt Peeters. "Hierbij is het goed te realiseren wat het gebruik van de naam Kerstster voor impact heeft. Willen wij dat de Poinsettia wordt geassocieerd met Kerst of niet. Ik zie hier een kans, aanhakend bij een van de benoemde groeiplatformen 'celebrating seasons'. Ik juich toe dat de Kerstster de voorkeur krijgt."

Kerstgevoel

"Als productteam stimuleren wij ondernemerschap en een productie die aansluit bij de behoeftes van de markt. Kijkend naar de kleuren dan blijft een rode Poinsettia de eerste keus, hoewel blijkt dat consumenten ook openstaan voor andere kleuren. Hierin gebeurt veel in het assortiment, zowel voor Poinsettia als Princettia. Daarnaast is de 'holy grail' een goed houdbare witte variant. Tevens is de Poinsettia een goede vulling in decoratieve plantenschalen en kerstarrangementen en voorzien ze in een optimaal kerstgevoel voor én tijdens de feestdagen. Het aanbieden van pot-plant combinaties en Poinsettia staat nog in de kinderschoenen maar biedt zeker perspectief."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant