V.l.n.r.: Nico, Dick, Marjan, Gerard,  Norman, Martijn Bentvelsen (Productmanager), Daan, Gert-Jan.
V.l.n.r.: Nico, Dick, Marjan, Gerard, Norman, Martijn Bentvelsen (Productmanager), Daan, Gert-Jan. Foto: Wilma van Velzen

Amaryllis opent boekje over assortiment

Algemeen

Amaryllis biedt met ruim 120 handelsvariëteiten meer dan voldoende keus, alleen zijn veel soorten nog niet heel erg bekend bij de handel en veel eindklanten zoals bloemisten.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Met goed beeldmateriaal en een seizoencatalogus doet Amaryllis een boekje open over de diepte van het assortiment. "(Snij) Amaryllis wordt in de knop verhandeld waardoor het moeilijk in te schatten is hoe het product uiteindelijk gaat worden" zegt Martijn Bentvelsen die het product vertegenwoordigt als Royal FloraHolland Productmanager. "Je ziet dan vaak dat voor het vertrouwde assortiment wordt gekozen. Goed beeldmateriaal en de beschikbaarheid hiervan kan een positieve bijdrage leveren aan een betere herkenbaarheid. Dit advies geven we graag mee als tip naar de kwekers."

Amarylliscatalogus

Bentvelsen heeft ook voor dit seizoen een Amarylliscatalogus ontwikkeld. "In september heb ik het aanbod (snij)Amaryllis geïnventariseerd bij de kwekers. Dit resulteerde in een catalogus met 91 soorten van 30 aanvoerders. Doel is de handel meer inzicht te bieden in de diepte van het assortiment en bij welke kwekers de verschillende soorten verkrijgbaar zijn en wanneer. Ook voor lange termijnafspraken kan deze catalogus een goed hulpmiddel zijn. De handel reageert hier enthousiast op en het voornemen is volgend jaar opnieuw een catalogus te verspreiden. In de Amarylliscatalogus geïnteresseerde kopers kunnen een email sturen naar martijnbentvelsen@royalfloraholland.com "

Verbinden

Bentvelsen is sinds juni productmanager voor Amaryllis en Calla. (Snij)Amaryllis is voor hem geen onbekend product. Eerder was hij projectleider voor de product specifieke promotiecampagne voor Amaryllis. Die rol ligt nu bij zijn collega Jill Berens. "Het seizoenkarakter, de vele vormen en kleuren, maar ook de ontwikkeling van knop naar open bloem bij de consument thuis spreken mij zeer aan. Vanuit de producttafel Amaryllis zetten wij ons in om dit unieke snijproduct zo goed mogelijk in de markt te zetten en ondersteuning te bieden aan de Amarylliskwekers en handel. Het verbinden van alle disciplines en zorgen dat de afgesproken doelstellingen worden behaald behoren tot mijn takenpakket."

Prijsvorming

De seizoenpiek van (snij)Amaryllis ligt in de weken voor Kerst. Vanaf week 40 neemt de aanvoer wekelijks toe met een piek in week 51. Daarna daalt de aanvoer wekelijks sterk. Het afgelopen seizoen en vooral richting Kerst was goed. De prijzen waren ruim hoger dan voorgaande jaren. Meerdere factoren zorgden ervoor dat alles vorig jaar op zijn plek viel. "Dit seizoen begon ook goed, alleen verwacht ik dat het seizoen van vorig jaar moeilijk te overtreffen zal zijn. Het meeste aanbod moet nog komen, dus er kan nog veel gebeuren. Pas na Kerst is duidelijk hoe dit seizoen is ten opzichte van vorig jaar."

Kansen

Promotioneel groeit de Amaryllis in populariteit. Afzetland Duitsland wordt op afstand gevolgd door Nederland en Frankrijk. "Recent consumentenonderzoek toont aan dat (snij)Amaryllis ook de Engelse consument aanspreekt. De producttafel ziet zeker kansen om de export ervan naar Engeland te verhogen. De promotiecommissie richt zich met 'Etaleer Amaryllis' specifiek op de bloemist. De campagne wordt uitgevoerd door Concept Factory met Jill Berens als projectleider promotie. 'Etalagetekenen met Amaryllis' biedt de bloemist handvaten om de (snij)Amaryllis beter te presenteren. Zie www.amaryllisinfo.eu

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant