Peter Rodenrijs, Productmanager Bloeiende planten Royal Flora Holland.
Peter Rodenrijs, Productmanager Bloeiende planten Royal Flora Holland. Foto: Wilma van Velzen

Groei Nederlands geteelde Cyclamen

Algemeen Growers pride

De afnemende productie van Cyclamen buiten de Nederlandse grenzen kan wel eens uitpakken in het voordeel van Nederlandse aanvoerders.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Stond het stuks aandeel enkele jaren terug nog op 23%, voor dit seizoen wordt een aandeel van 30% verwacht. Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland Productmanager Bloeiende planten, verwacht dat de Europese productie van Cyclamen nog verder daalt. "Zowel ons marktaandeel als onze marktpositie worden daardoor belangrijker. Wel worden zo'n 70% van alle Cyclamen buiten Nederland geteeld. De omzetpositie van Cyclaam binnen het plantentotaal is al een aantal jaren stabiel en staat op de 12e positie."

Aantrekkelijk

Cyclaam maakt deel uit van één van de zestig productgroepen van het Productteam Bloeiende planten. De productgroepen zijn verdeeld over drie productmanagers. Cyclaam valt al geruime tijd onder de verantwoording van Rodenrijs. "Het is een leuk product waarvan met name de seizoenfactor en grote diversiteit van aanvoerders mij bijzonder aanspreken. Naast toepasbaarheid zijn er ieder jaar weer vernieuwingen vanuit de veredelaars die Cyclaam heel aantrekkelijk maken."

Hele seizoen

"Enkele jaren geleden is populariteit ontstaan van tweekleurige soorten waaronder Fantasia. Naast deze ontwikkeling zien we steeds vaker pastelachtige tweekleurige soorten verschijnen zoals Fun flame, Indiaka en Violet dip. Opvallend is dat de zilverbladige soorten zoals Picasso, die voorheen alleen rond kerst werden verhandeld, nu gedurende het hele seizoen worden verkocht."
Dit seizoen is de afzet volgens Rodenrijs tot oktober redelijk verlopen. "De koelere zomerperiode heeft betere resultaten gebracht dan normaal. Vanaf oktober staat de vraag daarentegen meer onder druk en zijn de prijzen onder het niveau. Desondanks zijn de resultaten bij de belangrijkste potmaat 10,5 cm beter ten opzichte van het gemiddelde van de afgelopen drie jaar, vanaf juli gemeten. De potmaten 12 en 13 cm blijven onder druk staan."

Productieaanpassing

Vanwege de betere afzetsituatie ligt de najaar-aanvoer voor op andere jaren. Anderzijds zijn enkele aanvoerders van Cyclamen gestopt met de teelt, zodat er nog geen sprake is van overproductie. De populariteit van potmaat 10,5 cm blijft hoog, ten koste van de potmaten 12 en 13 cm. Een productieaanpassing wordt verwacht, maar ook zien we een jaarlijkse groei van het outdoor gebruik, waarbij maar liefst 15% meer planten zijn verkocht onder de Tuinplantcode. Bj de belangrijkste potmaat 10,5 cm is een trendbeweging gaande naar de iets grotere bloemen, het midi-assortiment." In de afgelopen maanden is een belangrijk deel van de in totaal 72 aanvoerders bezocht. "We hebben daarin een keus moeten maken. Bij deze bezoeken wordt een afzetadvies gepresenteerd waarbij de prestaties van de kweker ten opzichte van de markt en andere opvallende zaken waar verbeteringen toepasbaar zijn aan de orde komen."

Outdoor promotie

"Voor promotie zijn er vanwege het relatief lage omzetniveau weinig mogelijkheden. Veredelaars Varinova en Schoneveld breeding zijn gestart met een nieuwe social media campagne. Hierbij ligt de nadruk op outdoor promotie. Verder wil Rodenrijs nadenken hoe de levensduur te verlengen. "We verwachten een grote deelname aan de jaarlijkse uitbloeiproefcompetitie die in december start en door LTO Glaskracht Nederland in samenwerking met Royal FloraHolland wordt georganiseerd."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant