Afbeelding
Foto: VGB

Rijdende 'snoepwinkel'

Algemeen Column

Bestaat de lijnrijder na 2020 nog?

Is een vraag die je met regelmaat hoort. Volgens sommigen staat de toekomst van de lijnrijder en zijn manier van zaken doen onder druk. Ik ben ervan overtuigd dat de lijnrijder zeker toekomst heeft. Natuurlijk moet hij mee in de veranderende marktomstandigheden, maar dat moet iedereen om te kunnen overleven.

Rijnsburg, 24 september, 06.00 uur. De goed gevulde vrachtwagen van lijnrijder en VGB/SLB-lid Ben de Vries staat klaar voor vertrek. Dik 800 km voor de boeg, Zuid-Duitsland is onze bestemming. Of ik er zin in heb? Reken maar! Wil je weten hoe een sector in elkaar steekt dan moet je het zelf ervaren, vind ik. Onderweg ruim de tijd voor het stellen van vragen. Prachtige verhalen over 31 jaar ervaring, klanten die al zo lang bloemen van hem afnemen en administratie, kosten van transport en zijn belang bij het behoud van de veilingklok. 

Zondag aan het einde van de middag staan de eerste klanten al te wachten. Eén voor één rijden we ze af. Bij iedere stop stapt de klant, met het boodschappenlijstje al in het hoofd, de wagen binnen. De bossen chrysanten, emmers rozen en hortensia's vliegen de wagen uit. Aan mij de taak om al dit moois de winkels in te sjouwen. Ik krijg het gevoel alsof ik in een snoepwinkel rondloop; van al dat lekkers word je hebberig!
Maandagochtend om 05.30 staat de eerste bloemist van die dag alweer te wachten en het verkoopritueel herhaalt zich. Vaak wordt door de presentatie en verleidende verkooptechniek meer verkocht dan de bloemist in zijn of haar hoofd had zitten. Ook worden bestellingen voor nalevering met een bestelwagen op de donderdag of de week erop vast doorgegeven. Om 17.00 uur is de vrachtwagen zo goed als leeg en begint de terugreis. De thuishaven doemt dinsdagochtend om 01.30 uur weer op.

Het frequente persoonlijke contact met de klant en het leveren van goede kwaliteit bloemen tegen een aantrekkelijke prijs, waarbij het gekochte tot achter de toonbank wordt gebracht, maakt deze wijze van handel zo uniek. Natuurlijk beheren lijnrijders ook steeds vaker webwinkels en denken ze in concepten met hun klanten mee. Dat is nodig om deze 'snoepwinkels' ook na 2020 te laten rijden. Iemand die durft te beweren dat het anders is, raad ik aan om een keer mee te rijden!

Matthijs Mesken
directeur VGB

www.vgb.nl | VGB Voor wie verstandig handelt

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant