Logo bloemenkrant.nl
Fer Schoneveld en Janneke de Jong staan letterlijk en figuurlijk voor de Roos.
Fer Schoneveld en Janneke de Jong staan letterlijk en figuurlijk voor de Roos. (Foto: Wilma van Velzen)
Growers pride

Roos is een bloem waar vraag naar blijft

Roos is een van de weinige bloemen waar altijd vraag naar zal blijven. De toekomst voor het product Roos ziet er daardoor rooskleurig uit.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Wel dient rekening te worden gehouden met de wereld van de seizoenproductie waarin tulpen, pioenen en zonnebloemen serieuze druk kunnen veroorzaken", zegt Fer Schoneveld die samen met Janneke de Jong de Product Managers Roos zijn bij Royal FloraHolland. "Maar voor nu kijken we terug op een goed rozenjaar. 2016 was een uitzonderlijk jaar. Vooral het koele zomerweer in de afzetgebieden en het beperkte aanbod in het najaar zorgden voor goede prijzen. Behoudens wat wekelijke prijsschommelingen vallen de uiteindelijke jaarcijfers mee. Zo blijkt de middenprijs van alle rozen verkocht via Royal FloraHolland slechts 0.15% lager in vergelijking met vorig jaar, over dezelfde 42 weken."

Grootste product

Qua omzet is Roos bij Royal FloraHolland nog steeds het grootste product. Jaarlijks worden er zo'n 3,5 miljard stuks verhandeld, die goed zijn voor een omzet van 750 miljoen euro. "Vanuit volume bekeken is Red Naomi! verreweg de grootste cultivar op de klok. Athena en Avalanche+ vechten om de tweede en derde plek. Rhodos en Marie Claire staan vierde en vijfde. De aanvoer bij Royal FloraHolland staat in vergelijking met 2016 iets achter met 2%. De middenprijs is vrijwel hetzelfde."

Hogere segment

"Kijken we naar de afzet, dan loopt die van de rozen in de pas met de totale bloemenverkoop. De landen waar in 2017 meer rozen worden verkocht zijn Rusland, Polen en Tsjechië. De afzet naar het Verenigd Koninkrijk lijkt wat moeilijker te gaan. De Nederlandse roos wordt overigens in hoofdzaak geteeld voor het hogere segment. Dit levert veel daghandel op via de klok en Connect. De relatief hogere prijs zorgt vooral voor afzet in het groothandels- en bloemistenkanaal."

Nieuwe productie

"Hoewel het areaal Nederlands geteelde rozen is afgenomen, lijkt het dat deze krimp is gestopt" vervolgt Schoneveld. "We verwachten dat er medio 2018 weer nieuwe productie uit Nederland komt, zowel ter vervanging als een kleine uitbreiding. Intussen wordt het Afrikaanse product steeds beter. Het heeft al jaren een serieuze plek in het aanbod, vooral de bijzondere kleuren. Maar ook het rood en wit worden steeds beter van kwaliteit. Voorlopig staan de Nederlandse producten zoals Red Naomi en Avalance nog heel goed op de kaart bij de afnemers. Voor de korte termijn zijn er dus nog geen zorgen. De vraag is of dit zo blijft."
"Om ook op de lange termijn een voorhoederol te spelen, houden we de aanvoerders vanuit de producttafel bij Royal FloraHolland op de hoogte van de mondiale ontwikkelingen rond de Roos. "We beschikken over macro en meso informatie door gebruik te maken van diverse internationale bronnen en een databank met meer dan 50 miljoen rozentransacties. Deze informatie koppelen we aan elkaar en verspreiden we middels nieuwberichten, de 'worldmap of roses' en analyses voor individuele leden(kwekers)."

Mogelijkheden

Gekeken is eveneens naar het ontwikkelen van alternatieve afzetmogelijkheden om de verkopen te stimuleren in de dalperiodes voor de zakelijke en evenementenmarkt. Volgens Schoneveld een van de moeilijkste onderdelen van verkoop-stimuleren. "Rode rozen verkopen in de Paasweek is als sneeuw in de Sahara. Kerst neemt qua belangrijkheid elk jaar iets af, maar Valentijn, Internationale Vrouwendag en de Duitse Moederdag blijven vooralsnog de belangrijkste feestdagen."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden