Mark van der Hulst, voorzitter van de RFH Product Commissie.
Mark van der Hulst, voorzitter van de RFH Product Commissie. Foto: Teuntje van Delft

Rozentelers maken steeds vaker bewuste keuzes

Algemeen Growers pride

Rozentelers maken steeds vaker een bewuste keuze voor de teelt van exclusieve rozen om daarmee het onderscheid te maken. De tijd dat telers soorten kozen omdat collega's die ook teelden lijkt daarmee voorbij.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Volgens Mark van der Hulst, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC), is deze nieuwe insteek een goede ontwikkeling. "Zeker nu na de kleinbloemige rozen ook de teelt van middelgrote rozen in een rap tempo uit Nederland verdwijnt. De focus wordt daardoor vrijwel volledig op een grote zware kwaliteit gelegd, die veel meer op bloemisten is gericht. Daarnaast kwamen er meer kleuren bij. Deze assortimentsverbreding vindt nu ook plaats in de hoofdkleuren wit en rood."

Genoeg kansen

Over het areaal Nederlands geteelde rozen zegt Van der Hulst dat het areaal redelijk stabiel is en naar schatting ongeveer 230 hectare onder glas omvat. "Hoe de bedrijven hierin staan is verschillend. Met veel bedrijven gaat het gelukkig goed, maar er zijn ook kwetsbare bedrijven. Het ligt er maar net aan hoe hard zij getroffen zijn tijdens de crisisperiode of andere oorzaken. In principe zijn er genoeg kansen in Nederland, maar om deze te benutten is er vlees op de botten nodig. Dit blijft een individuele kwestie." Zijn betrokkenheid als FPC-voorzitter ziet Van der Hulst zeker als toegevoegde waarde. "Er zijn veel veranderingen waarbij inspraak en medezeggenschap ontzettend belangrijk is. Vanuit de FPC volgen we alle veranderingen op de voet, waaronder die met betrekking tot de afzetkanalen van Royal FloraHolland. Zoals het nieuwe veilen. Hiervan start deze winter een tweede pilot project waarvoor deze keer ook rozenkwekers gevraagd zullen worden om mee te doen."

Verschillende rollen

Duurzaamheid is volgens Van der Hulst in een versnelling gekomen na de ondertekening van het Duurzaamheid Convenant door Royal FloraHolland. "Samen met de telers moeten we kijken welke rol we hierin kunnen spelen. Dit zijn verschillende rollen, want de prioriteitenlijstjes van de Afrikaanse en Nederlandse telers verschillen. Ook moet goed naar de eigenschappen van de rozen worden gekeken. Omdat rozen gemiddeld tot tien jaar in de kas staan, maakt dit de overstap naar duurzamer soorten voor een aantal telers niet gemakkelijker."

Promotieplan

Enige teleurstelling is er bij Van der Hulst over het Promotieplan Roos dat in de ijskast is gezet. "Er ligt een geweldig plan, maar het gros van de rozentelers ziet niets in collectieve productpromotie. Liever zetten zij in op promotie op bedrijfsniveau. Doordat negatief werd voorgesorteerd is het plan afgelopen voorjaar niet in stemming gebracht. Er zijn teveel spelers. Jammer, want aan het Promotieplan lag het niet, dat is hartstikke goed. Misschien dat het nog eens per segment wordt opgepakt. Maar het initiatief hiervoor moet dan wel van de kwekers zelf komen."

Verbeterproces

Wat de samenwerking FPC en Royal FloraHolland betreft zegt Van der Hulst dat het verbeterproces met de FPC's dat thans loopt hard nodig was. "Het werd steeds moeilijker om samen te werken met Royal FloraHolland in plaats van omgekeerd. Gelukkig is het verbeterproces nu goed door Royal FloraHolland opgepakt met prioriteit. Dit geeft voldoende vertrouwen dat dit op korte termijn iets zal opleveren."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant