Afbeelding
Foto: BK

Consument

Algemeen Column

Soms begrijp ik het niet.

Terwijl iedereen in de branche  – Royal FloraHolland voorop – op consumenten en hun (overigens goeddeels door marketeers aangeprate) wensen gericht lijkt te zijn, kan de laatste schakel in de aanvoerketen het straks wel vergeten. Dat blijkt een beetje uit een bericht in veilingblad Grow. Het laat de futuroloog Wim de Ridder aan het woord. Die zegt dat de consument klaar is voor de digitale vernieuwing, maar heeft alleen een zetje nodig, om de mogelijkheden aan te wijzen. Dat is de trend, meent de futuroloog.

Nou heb ik van profeten die trendwatchers heten in de sierteelt eigenlijk nooit iets gehoord dat hout sneed en waarop kwekers hun productiebeleid konden bouwen, maar dat terzijde. De consument gaat, zegt de Ridder, zelf zijn boeket samenstellen en heeft daar de bloemist totaal niet meer voor nodig. "Het kan overal", vindt hij. Bloemsierkunstenaars kunnen dus hun creativiteit aan de wilgen hangen. Misschien dienen er een paar nog voor grote arrangementen. Maar de consument moet zelf met grote bloemen in felle kleuren aan de slag, want de crisis is voorbij. Zodat ik het somber in zie bij een nieuwe economische neergang. Dan is aan die felle kleuren nog nauwelijks behoefte, lijkt de consequentie van die redenering. Veredelaars die zich daar nu op storten, zijn dan kennelijk de dupe. Door digitalisering verdwijnt een schakel, weet De Ridder. Hij vertelt er niet bij welke. Misschien is toch met vooruitziende blik die bloemistenklok vast opgeheven…

Johan Th. Bos
Redacteur Bloemenkrant

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant