Logo bloemenkrant.nl
Ferry Haring, productmanager PT Jaarrond Bloeiend bij RFH.
Ferry Haring, productmanager PT Jaarrond Bloeiend bij RFH. (Foto: Teuntje van Delft)
Growers pride

Snijorchidee intens geliefd bij bloemisten

Snijorchidee en dan met name Cymbidium is intens geliefd bij bloemisten. Uit onderzoek blijkt dat de meeste bloemisten het een schitterend product vinden, waarbij ze eigenschappen als sterk, exotisch, mooi en lang houdbaar als bijzonder waardevol zien.

door Wilma van Velzen

"Dit zijn onderzoeksresultaten die we toejuichen", zegt Ferry Haring, die als productmanager PT Jaarrond Bloeiend bij Royal FloraHolland ook verantwoordelijk is voor het product snijorchidee.

"Het onderzoek is in de 1e helft van 2017 uitgevoerd door Royal FloraHolland. Veel bloemisten kopen Cymbidium wanneer het aangeboden wordt. Wanneer Cash&Carry's, lijnrijders en groothandel dit prachtige product iets meer aandacht geven, zullen ze merken dat bloemisten het vaker opnemen in hun assortiment. Het komende jaar wordt dit zeker een speerpunt."

Niche product

Onder snij-orchidee worden alle orchideeën verstaan. Dit beperkt zich niet alleen tot Cymbidium of Dendrobium. Ook Phalaenopsis levert prachtige takken. In bruids- en grafwerk wordt snij-orchidee altijd al veel gebruikt.

"Het merendeel van de takken is bestemd voor de export, waarbij het aantal bloemen per tak prijsbepalend is. Desondanks blijft snij-orchidee een niche product. Dit komt omdat het aantal Cymbidium-kwekers sterk is afgenomen. Oorzaken hiervan zijn opvolging of te grote investeringen om te voldoen aan de nieuwe regels op het gebied van verplichte wateropvang vanaf 2018."

Betere prijsvorming

'De prijsvorming is dit jaar goed geweest', zegt Haring. "Dit jaar verwachten we een iets betere prijsvorming. Ontwikkelingen als een teruglopend areaal waardoor het aanbod slinkt, met aan de andere kant een aantrekkende economie waardoor de consument bereid is meer geld aan bloemen uit te geven, hebben een positieve invloed. Een luxe product als snij-orchidee profiteert hiervan.

De grotere markten voor de snij-orchidee zijn Duitsland, Frankrijk, Rusland en Italië. USA is een groeimarkt en biedt nog zeker kansen. Het grootste afzetsegment van snij-orchidee is de bloemist. De meest gewilde kleuren zijn afhankelijk van het land en het moment.

Echter, met Allerzielen gaat de voorkeur uit naar wit. In de kerstperiode kiest men meer divers en worden vrijwel alle kleuren verwerkt in kerststukjes en arrangementen."

Quality Controlled

"Cymbidium op water geen speerpunt meer is. De lijnen lopen en het aanbod is bekend. Anders is het met het jaarrond leveren van snij-orchidee in Nederland en Duitsland. Slechts enkele kwekers weten hier invulling aan te geven.

Leuk om te vermelden is wel dat inmiddels meer dan de helft van de kwekers meedoet met Quality Controlled. Deze dienst van Royal FloraHolland zorgt ervoor dat kwekers regelmatig een terugkoppeling krijgen van hetgeen zij aanbieden. Met een logo op de klok ziet de klant welke kwekers gegarandeerde kwaliteit aanvoeren. Klanten kunnen hierop selecteren op Quality Controlled Aanbod.

Overigens wil ik hierbij nog wel de kanttekening maken dat kwekers die hier geen gebruik van maken niet per definitie mindere kwaliteit aanbieden. Ook hier zitten goede betrouwbare kwekers tussen.

Ontwikkelingen als deze zijn positief en versterken de markt. Ook gaan we het POS-materiaal meer afstemmen op het gebruik. Dit betekent dat we minder gebruik maken van artistieke foto's en meer laten zien wat je met een tak snij-orchidee kunt doen. We willen vooral de Nederlandse bloemist inspireren."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden