Bolchrysant is Tuinplant van de Maand september in de tuinagenda.
Bolchrysant is Tuinplant van de Maand september in de tuinagenda. Foto: BBH

De bolchrysant is een echte sfeermaker

Algemeen Growers pride

Het enorme aantal bloemen boven de relatief kleine potmaat maakt bolchrysant tot een echte sfeermaker in de tuin. Rijkbloeiend kleurt hij de verandering van de seizoenen.

Door Wilma van Velzen

Precies daarom zegt Marc de Baan dat bolchrysant niet mag ontbreken in de tuin, balkon of terras. Een extra troef vindt hij het dat bolchrysant zich uitstekend leent voor een mooi en betaalbaar cadeau artikel.

Als Product Manager Balkon en Terrasplanten en aangesloten bij de gelijknamige FPC is De Baan bij Royal FloraHolland actief. "In een steeds meer product ingerichte omgeving ben ik dagelijks bezig om samen met de producttafel Balkon en Terrasplanten met kennis van het product, markt en consument informatie om te zetten in kansen voor de productgroep gericht op kwekers en klanten."


Hangzakken

Hoewel bolchrysant nog steeds het imago heeft van massa artikel, met de nadruk op potmaat P19 met boldiameters van zo'n 40 cm, zijn er volgens De Baan ook interessante ontwikkelingen.

"Veredelaars en een aantal kwekers proberen al jaren het enigszins stoffige imago van bolchrysant te keren en dat lijkt aan te slaan. Zo hebben kwalitatief goede bolchrysanten in drie kleuren in één pot voor een nieuwe impuls gezorgd. Naast deze tricolors worden er ook prachtige bolchrysanten in P14 en P15 in de markt gezet. Waardering van de export en consument is er voor de bolchrysanten in piramidevorm en de nieuwste trend is bolchrysanten in hangpotten en hangzakken."

Tricolors

De meeste bolchrysanten worden van week 29 tot en met 43 verkocht, met extra pieken in de weken 35, 36, 39 en 43. Na Mandevilla en Citrus staat bolchrysant binnen de productgroep Balkon en Terrasplanten qua omzet op de derde plaats.

"Bolchrysant zit echt in elk segment, van retail tot bloemist. Dit jaar zien we wel een verandering bij bloemisten en tuincentra. Zij kiezen niet langer alleen voor de traditionele vormen en kleuren.

Ook de vrolijk gekleurde tricolor is gewild. Deze worden beter betaald via directe verkopen en de veilingklokken. Eveneens blijft de boldiameter van groot belang. Qua afzet zijn de aantallen in België elk jaar iets lager, met daar tegenover gelijke aantallen in Nederland."

Lichte krimp

De teelt van bolchrysanten vertoont de afgelopen jaren een lichte krimp. Volgens De Baan vooral omdat er minder bolchrysanten worden geproduceerd in België en een verschuiving naar de binnenteelt. Veel kwekers in België telen buiten en de meeste Nederlandse kwekers doen aan binnenteelt.

"Voor teeltregulatie stemmen de grotere kwekers hun kleuren meestal goed af op de vraag van klanten en landen. Vanuit Royal FloraHolland proberen wij daarin samen met de veredelaars zoveel mogelijk te adviseren aan de hand van data die wij ontvangen van (eind)klanten en consumenten. Ook zetten kwekers en veredelaars Storechecks in voor meer inzicht in de kleurontwikkelingen bij consumenten."

Afzet

"De aantallen die tot op heden via Royal FloraHolland zijn afgezet liggen zo'n 100.000 stuks lager dan vorig jaar. Een verschoven retail order is hiervan grotendeels de oorzaak. De prijsvorming ligt 6 cent lager dan vorig jaar, maar verwacht wordt dat dit de komende periode nog positief ontwikkelt.

Bovendien zijn er meer kleinere potmaten verhandeld, wat de iets lagere middenprijs mede verklaart."

Trendy imago

Bolchrysant is Tuinplant van de Maand september in de tuinagenda van Bloemenbureau Holland. Het product wordt volop onder de aandacht gebracht bij de consument.

Royal FloraHolland doet hier nog een schepje bovenop met nieuwsbrieven naar kwekers, exporteurs en veredelaars.

"Bolchrysant wil een fris en trendy imago. BBH-campagnes haken hierop in en veredelaars richten zich op meer felle kleuren, tricolors en goede kwaliteit.

Inspiratie bieden we met www.mooiwatplantendoen.nl"

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant