Afbeelding
Foto: BK

Lelie wil afzetrisico spreiden

Algemeen Growers pride

Met het Verenigd Koninkrijk als grootste afzetland voor het product Lelie worden alle Brexit-ontwikkeling nauwgezet door de FPC gevolgd.

Door Wilma van Velzen

Er wordt daardoor extra goed naar andere afzetgebieden gekeken om het risico te spreiden.

"De verwachting is dat we het komende jaar meer last zullen krijgen van de Brexit met betrekking tot de afzet van lelies naar het Verenigd Koninkrijk" stelt FPC-voorzitter Arnold Duijn (Bianca Lelies, Heerhugowaard).

"Het is daarom verstandig goed naar andere afzetgebieden te kijken, want marktverbreding is in dit kader hard nodig. Het mooiste scenario zou zijn als we erin slagen een tweede afzetland te vinden met dezelfde mentaliteit als het Verenigd Koninkrijk om de afzetrisico's te kunnen spreiden.

Dat is misschien wat hoog gegrepen, maar we zijn optimistisch en zien zeker mogelijkheden in het vinden van nieuwe afzetgebieden. Zo zijn er plannen voor het verder ontwikkelen van de afzetmarkten in Duitsland. Anderzijds is er de verbeterde infrastructuur in bloemen minnende landen in oost- en zuid-Europa wat eveneens de nodige kansen biedt.

Mede dankzij de koersverbetering van de roebel is ook Rusland weer aanwezig en trekt intussen de markt in Polen steeds meer aan."

OT lelies

Tegelijkertijd is het product Lelie nog steeds in ontwikkeling. Duijn verwacht dat dit nog wel even zo doorgaat.

"Er is enorm veel productiviteit op het gebied van veredeling. Je kunt deze ontwikkelingen vergelijken met de enorme verschuiving van de Aziatische lelies naar de LA lelies een aantal jaren geleden. Alleen zijn het nu de OT lelies die een enorme groei doormaken. Dit aandeel zal zeker nog groter worden.

Op termijn zullen echter wel keuzes moeten worden gemaakt over welke OT lelies het meest geschikt zijn voor de broeierij. Uitstekende productiviteit, voldoende knoppen en kwaliteit zullen hierbij doorslaggevend zijn."

Afspiegeling

Behalve dat Duijn lelie het mooiste product vindt in het bloemen-assortiment, is hij ook enthousiast over de grote saamhorigheid in het lelievak.

"Zo is in de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Lelie een brede vertegenwoordiging aanwezig vanuit de broeierij. Dit zorgt voor een goede afspiegeling van het vak, waardoor besluiten en adviezen breed gedragen worden.

Maar ook dat lelie op de vierde plaats van de grootste productgroepen snijbloemen staat geeft een stem richting bloemenveiling. Inmiddels hebben we al veel bereikt waaronder het GP en GP+ veilen dat op initiatief van de FPC is ingevoerd. Dit proces wordt nauwgezet gevolgd, evenals alle andere actuele veilingzaken. Verdere segmentatie in de leliegroep is misschien nog wel nodig. Ook voor de andere lijnen is dit interessant."

Promotie

Een goede toekomst is volgens Duijn eveneens weggelegd voor de dubbele of gevulde lelies.

"Hier komen nog meer kleuren van. Veredelaars zetten vooral in op grote lelies, maar daarnaast is er behoefte aan een kleinere variant voor in boeketten. Dit mag niet uit het oog worden verloren.

Voor productpromotie wordt samengewerkt vanuit YourLily. Naast de succesvolle YourLily boeken voor de groothandel zou de FPC de komende jaren ook willen inzetten op online promotie, bijvoorbeeld met het wereldwijd tonen van het topassortiment middels time lapse filmpjes. De jongere generatie is immers digitaal ingesteld.

Tijdens de Dutch Lily Days en de Flower Trials is er wat dat betreft volop gelegenheid om informatie en ideeën uit te wisselen."

FPC-voorzitter Arnold Duijn, Bianca Lelies, Heerhugowaard.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant