Rene van Dop, voorzitter Royal FloraHolland Producht Commissie.
Rene van Dop, voorzitter Royal FloraHolland Producht Commissie. Foto: wilma van velzen

Kalanchoë ontwikkelt verrassend snel

Algemeen Growers pride

Het assortiment Kalanchoë ontwikkelt verrassend snel. Niet alleen in diversiteit, maar ook in kwaliteit worden er continue flinke stappen gemaakt.


Door Wilma van Velzen

Dit tot tevredenheid van de voorzitter van de Royal FloraHolland Producht Commissie (FPC), René van Dop van Solis Plant.

"De veredeling van Kalanchoë vindt plaats op een zeer hoog niveau. Alle veredelaars zijn hiermee bezig in een hoog tempo. Dit resulteert in een aantrekkelijke productvernieuwing en ook de kwaliteit is goed.

Voor de Kalanchoë kwekers is dit een welkome ontwikkeling en een pleister op de wond. Immers, het product Kalanchoë is het jaar met een minder goede start begonnen.

De kou zorgde ervoor dat de afzet pas laat op gang kwam en als gevolg van de Brexit werden flink wat orders gemist voor klein bloeiend.

Het is een schrale troost dat de aanvoer voor Moederdag naar tevredenheid is verlopen. De afzet in de Paasperiode is daarentegen al jaren stabiel."


Veilingzaken

Binnen de FPC wordt volgens Van Dop de vinger aan de pols gehouden inzake uiteenlopende veilingzaken.

"Het is het belangrijk om op één lijn te komen met elkaar. Bijvoorbeeld om excessen te voorkomen of snel oplossingen aan te kunnen dragen. Maar ook staan onderwerpen zoals de veilingstrategie Royal FloraHolland 2020, klokstabiliteit, een stukje marketing, een stabiele aanvoer en ontwikkelingen rond het veilen en het nieuwe veilen altijd wel op de FPC-agenda.

Daarnaast kiezen we jaarlijks een zestal onderwerpen die we in de FPC nader aan de orde stellen en waarvoor op voorhand nadere informatie wordt verstrekt.

Anderzijds pakken we actuele zaken op die spelen, zoals vorig jaar bijvoorbeeld de problematiek met de Deense karren. Dit is in de FPC direct opgepakt."


Marktbezoek

Overigens spelen de Kalanchoë kwekers op teeltgebied een grote rol, want meer dan vijftig procent van de aanvoer in Europa is Nederlandse teelt.

Denemarken is eveneens een grote speler en daarnaast wordt er ook in Duitsland en andere Europese landen Kalanchoë geproduceerd.

"Het grote assortiment in een breed kleurenspectrum, de uitstekende kwaliteit en de constante vernieuwing geven ons een voorsprong die we graag vast willen houden. Daarvan zijn alle Kalanchoë kwekers zich bewust.

De promotie en marketing worden al langere tijd gezamenlijk opgepakt. In dit kader staat er dit jaar ook een marktbezoek naar Frankrijk op het programma. Door een aantal kwekers wordt hieraan deelgenomen. Maar ook wordt er na de vakantieperiode jaarlijks in september een productdag georganiseerd. Meestal gaat dit gepaard met een bedrijfsbezoek."


Woonplant van de Maand

Verheugd is Van Dop dat Kalanchoë op de agenda staat van Bloemen Bureau Holland als Woonplant van de Maand juli.

De prachtige verschijningsvormen, de makkelijke verzorging en de lange houdbaarheid die Kalanchoë tot een topproduct maken onder de bloeiende woonplanten zal dan extra benadrukt worden. Bloeiende Kalanchoës geven allemaal minimaal acht weken bloemen.

Evenals dat Kalanchoë zowel in het voorjaar als in de zomer ook heel geschikt is als perk-, balkon- of terrasplant, zowel in de zon als in de schaduw.

"Die boodschap kan niet genoeg worden uitgedragen, zowel in de richting van de handel als de consument."

Kalanchoë, topproduct onder de bloeiende woonplanten.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant