Afbeelding
Foto: GP Begonia

2017 is het jaar om in actie te komen

Algemeen Growers pride

Er gebeurt veel in Begonialand. Begin februari is door de Begonia-kwekers in een gezamenlijke sessie de basis gelegd voor een samenwerking rondom kansen voor deze productgroep.

door Wilma van Velzen

"Er zijn zelfs al enkele ideeën geopperd over hoe deze samenwerking er concreet uit kan zien" zegt Milou Peeters, Product Manager Bloeiend Jaarrond bij Royal FloraHolland. "Kwekers en veredelaars gaan op 1 juni gezamenlijk verder in gesprek over USP's van het product Begonia en de welke kansen die gezamenlijk beetgepakt kunnen beetpakken."


Ontdekkingstocht

De vraag is aan welk radertje gedraaid zal worden om ervoor te zorgen dat de Begonia machine op lange termijn positief blijft draaien.

"Dit wordt een interessante ontdekkingstocht, waarbij wij naast de signalen uit de markt ook vertrouwen op data en onderzoek. Zo loopt er op dit moment een Storecheck Begonia om inzicht te krijgen hoe de kamerbegonia volgens consumenten in het schap presteert."


Potentie

Binnen het marktaandeel Begonia bij RFH is de onderverdeling: indoor Begonia vijfenzeventig procent, buitenbegonia twintig procent en Bladbegonia vijf procent.
Voor de indoor of kamerbegonia zit de piek in week 10 tot en met week 30. Daarna vlakt de handel iets af tot week 40.

"De indoor Begonia heeft in mijn ogen echter potentie om in het najaar als kamerplant in de huiskamers te staan".

De Bladbegonia past bovendien goed in de huidige trend van groene planten en bijzondere tekeningen en vormen. Je ziet deze hippe plant dan ook regelmatig terug in woonmagazines en online op Instagram en Pinterest."


Hippere imago

De kamerbegonia ontdoet zich meer en meer van zijn stoffigheid door introductie van nieuwe soorten de afgelopen jaren en de toegenomen gebruikstoepassingen vanwege de verbetering in houdbaarheid.

"Een volledig imago veranderen gaat echter niet over één nacht ijs. Dit gaat stap voor stap en moet ontstaan vanuit de USP's en de kracht van het product, in combinatie met de juiste communicatie en inspiratie.

Vanuit deze gedachte faciliteert Royal FloraHolland de samenwerking tussen de Begoniakwekers en veredelaars."

Traditionele kanalen

Begonia is een traditionele bloeier en vooral te vinden bij de groothandel en bloemist. Echter, Begonia heeft zijn weg ook gevonden naar de supermarkten en tuincentra & bouwmarkten. De meeste Begonia's gaan naar Duitsland, maar dit loopt ieder jaar af. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk volgen en ook gaan er nog wat Begonia's richting Italië en Rusland.


Consumentenvertrouwen

Terugblikkend op het afgelopen jaar stelt Peeters dat 2016 weer eens een goed jaar liet zien.

"Van het eerste kwartaal van 2017 kan worden gezegd dat ook dit na moeizame start toch positief is verlopen. Het consumentenvertrouwen is goed en hopelijk zet deze trend zich voort zodat consumenten naast een mooie groene plant ook een bloeiende plant in huis halen voor het opvrolijken van hun leefomgeving.

De toenemende samenwerking in de keten gaat in de toekomst de sector volgens mij ook een positieve swing geven vanwege professionalisering en gezamenlijke communicatie. Maar dat neemt niet weg dat de individuele kwekers Begonia in de picture moeten houden zodat de rijk bloeiende planten zichtbaar blijven voor de handel. Ook hierin zie ik nog ruimte voor verbetering."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant