Afbeelding
Foto: GP Anjer

Anjer gaat met zijn tijd mee

Algemeen Growers pride

Het product Anjer wordt weer hip en gaat goed met zijn tijd mee. Een mooie ontwikkeling, want wereldwijd is Anjer een van de Top 3 snijbloemen, zowel qua verhandelde aantallen en als het gaat om bekendheid.

Door Wilma van Velzen

"Geheel onterecht werd het ietwat oubollig imago de afgelopen jaren in stand gehouden door met name de oudere generatie bloemisten",zegt Astrid Groenewegen, productmanager bloemen assortiment bij Royal FloraHolland.

"Dit in tegenstelling tot hoe de consument naar Anjer kijkt, want die ziet in Anjer steeds meer een hippe bloem.

Doordat het product zich blijft ontwikkelen in kleuren en soorten ziet inmiddels ook de bloemist de veelzijdigheid van de unieke product. Steeds vaker wordt Anjer toegepast in boeketten en arrangementen."


Gaaf product

Groenewegen, die afkomstig is uit een kwekersgezin, is goed bekend met de sector en inmiddels meer dan een jaar actief als productmanager van een groot aantal verschillende producten, waaronder naast Anjer ook Zomerbloemen, Hortensia en Lisianthus.

"Anjer vind ik echt een heel gaaf product. Het is tegenwoordig in ontzettend veel kleuren en variëteiten beschikbaar en blijft zich maar ontwikkelen. De uitstraling is zacht en kwetsbaar, terwijl het in werkelijkheid een oersterke bloem is. Dat specifieke aspect spreekt mij wel aan."


Concurrentie

Nederlandse Anjers zijn volgens Groenewegen kwalitatief goed en bijzonder sterk, wat zeker van toegevoegde waarde is.

"In Nederland worden geen specifieke soorten geteeld anders dan in andere gebieden. Van oorsprong is Anjer een zomerbloem en wordt hij alleen van het voorjaar tot in de nazomer geteeld.

De teelt in Afrika en Zuid-Amerika zorgt ervoor dat Anjer jaarrond verkrijgbaar is.

En hoewel de Zuid-Amerikaanse teelt aanvankelijk alleen gericht was op de aanvoer naar de Verenigde Staten, heeft de hoge houdbaarheid ervoor gezorgd dat deze ook naar Europa worden getransporteerd.

Dit gebeurt in alle soorten en kwaliteitssegmenten, wat de Nederlandse aanvoerders van Anjer flink wat concurrentie bezorgt."


Trosanjers

De breedte en variatie maakt het product Anjer voor elke markt geschikt.

Dat wil zeggen van de gemengde trosanjers voor de supermarkt tot de hoogste kwaliteit standaard Anjers in unieke kleuren zoals de zalmroze Apple Tea, groene Goblin of nieuwe lichtgele variëteiten voor het hogere segment bloemisten.

"Niet alleen in de standaard Anjers, maar ook bij trosanjers zijn er interessante ontwikkelingen.
Zo hebben bijvoorbeeld Raffine, Solomio en de stervormige Star Ruby gezorgd voor een nieuw en opvallend assortiment trosanjers met een prachtige uitstraling."

Oostbloklanden

De populariteit van Anjer in met name Oostbloklanden is volgens Groenewegen te danken aan de sterke symboliek ervan. "Zo wordt een rode Anjer daar gezien als teken van liefde en romantiek, vergelijkbaar met roos."

Van de aanvoer op Royal FloraHolland worden vooral veel Anjers verkocht aan Nederlandse, Duitse, Franse en opvallend veel Deense bloemisten.

De prijsvorming verloopt redelijk stabiel, met een licht stijgende lijn. Dit komt voornamelijk door de verbreding van het assortiment en de verbeterde kwaliteit van buitenlandse aanvoerders. Hierdoor wordt jaarrond een kwalitatief goed product aangeleverd waardoor de vraag naar en dientengevolge ook de prijsvorming van Anjer het hele jaar goed blijft."


Bijeenkomsten

Vanuit Royal FloraHolland worden ook bijeenkomsten georganiseerd zoals donderdag 13 april nog de Meet&Greet voor aanvoerders en inkopers van Anjer in Aalsmeer.

Behalve dat tientallen vazen bewonderd werden met het mooiste en nieuwste aanbod tros en standaard bood dit gelegenheid elkaar te ontmoeten.

"Daarbij is het altijd goed kwekers druk in gesprek te zien met de handel.

De ontwikkelingen in het product Anjer zijn volop in gang, zowel in diversiteit als op het gebied van kwaliteit en houdbaarheid en dat is precies wat nodig is om de concurrentie voor te blijven."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant