Logo bloemenkrant.nl
Foto: BK
Column

Promotie

Lentekriebels, denk ik.

Overvalt mij als Keukenhof open gaat, de beste reclame voor Nederlands sierteeltproduct die er is. De bolbloementuin heeft mondiale naamsbekendheid. Promotie waarvoor men nog grof betaalt ook om die te mogen zien. Kan geen marketingclub, van BBH tot Let it Grow en alles daartussen, tegenop.
Terwijl iedereen de consument wil bereiken, doet men dat in Lisse al jaren. De strategie is even oud als simpel. Bollentelers brengen er kleurrijke waar heen en hun naam staat er bij. De reclamewaarde is vele malen groter dan de miljoen fotograferende bezoekers kunnen doen vermoeden.
Rond die voorjaarsexpositie ging ook een bloemrijk offensief naar exportmarkt Duitsland en werkten op Utrecht Centraal bloemenmeisjes in een kleurrijke bolbloemenpracht. Gevolg: enorme media-aandacht, ook via tv. Logisch dat NS die actie steunde.
OK, in ben een fan van de zichzelf bedruipende promotie. Die bloemenmeisjes maakten ook nostalgie in mij wakker. De enige echten bestaan sinds 1955, als promotiedraagsters voor Haarlem. Later tooide het bloemencorso van de bollenstreek zich met dames onder die naam. Logisch in die streek.
Maar wie het bericht in de vorige Bloemenkrant over inauguratie van de kennelijk virtueel optredende deerns begreep, moet mij even bellen. Zij gaan 'content' (zo heet nu redactionele inhoud) leveren rond de Bloemenagenda, stond er. Zal wel ouderwets zijn, maar geef mij die meiden van vlees en bloed maar op het NS-station in Utrecht. De Keukenhof denkt er ook zo over…

Johan Th. Bos

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden