Afbeelding
Foto: GP / BK

MPS brengt grote meerwaarde

Algemeen Growers pride

De kwekersgroepen Focus on Gerbera en Colours of Nature hebben elk hun MPS-A groepscertificaat behaald. De meerwaarde hiervan vertaalt zich terug naar de handel die hierom vraagt.

Focus on Gerbera is een samenwerkingsverband van verschillende kwekers met mini Gerbera's en grootbloemige Gerbera's. De totale productie op circa 50 ha zorgt ervoor dat zij gezamenlijk aan grote aanvragen kunnen voldoen. Een goede kwaliteit staat daarbij voorop.
De andere kandidaat, Colours of Nature is een Nederlandse coöperatie van kwekers die zich richt op het kweken van mini-gerbera's van uniforme, betrouwbare en hoogwaardige kwaliteit. De aangesloten leden telen gezamenlijk op 27 hectare, in hoofdzaak voor de retail.


Meerwaarde

"Dat beide kwekersgroepen het MPS-ABC groepscertificaat hebben behaald, is voor hen een grote meerwaarde",stelt Arjan van der Meer vanuit MPS.
"Immers, dit certificaat toont aan dat de aangesloten kwekers allen dezelfde visie hebben met betrekking tot de milieuvriendelijk en duurzaam telen.
Elk afzonderlijk leveren zij dezelfde kwaliteit op dit gebied. Als een van de leden terug zou vallen, heeft dit consequenties voor het groepscertificaat. Juist dit aspect houdt de groep scherp.
De verkregen MPS-groepscertificering is bovendien een unieke standaard in de wereld en werkt in principe als een soort meetlat, die aantoont in hoeverre de bedrijfsvoering van de aangesloten teeltbedrijven duurzaam en milieuvriendelijk is.
Voor de handel en de retail is dit een meerwaarde omdat een dergelijke standaard steeds belangrijker wordt."


Duurzaam

MPS is in 1993 opgericht onder de naam Milieu Project Sierteelt.
MPS ontwikkelt en beheert certificaten op het gebied van duurzaamheid, milieu, voedselveiligheid en sociaal verantwoord ondernemerschap.
Inmiddels is MPS uitgegroeid tot een toonaangevend certificeringssysteem, dat in meer dan 44 landen is geaccepteerd.
De MPS-certificaten die zijn ontwikkeld, zijn traceerbaar voor de handel en retail en omdat ook consumenten steeds bewuster worden, zou de volgende stap in die richting kunnen gaan.
"De vraag van consumenten naar biologisch en duurzaam geteelde planten en bloemen neemt immers toe. De biomarkt groeit jaarlijks zelfs met tien procent. Volledige biologische teelt wordt door MPS niet gecertificeerd. Gedoceerd in kunnen grijpen is soms nodig en ligt meer in de lijn van MPS-groepscertificering.
Dit vraagt echter een strak management."


Traceerbaarheid

De komende maanden wordt bekeken hoe consumenten kunnen aansluiten bij de traceerbaarheid van de producent. Een open communicatie en transparantie zijn daarbij van belang.
Ook de consument zou aan de hand van het MPS-certificaatnummer de kweker en bijbehorende informatie moeten kunnen vinden.
"In principe is dit nu al mogelijk, want grotere retail partijen zoals Aldi en Albert Heijn stellen MPS-certificering van hun leveranciers verplicht. Aan de hand van het MPS-certificaatnummer op de bloemenhoes of verpakking kan de benodigde informatie worden gevonden."

MPS-certificaten

MPS-certificaten zijn er allemaal op gericht dat zij een bijdrage leveren aan het implementeren van duurzaamheid en MVO op de gecertificeerde bedrijven.
Door de verbruiksregistratie binnen MPS- ABC beschikt MPS over een enorme database van onschatbare waarde voor de tuinbouwsector. MPS-ABC voorziet gecertificeerde bedrijven van rapportages, monitoring- en management tools.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant