Afbeelding
Foto: Wilma van Velzen

Thomas Akerboom (FPC Freesia): "Het gaat ons allemaal aan."

Algemeen Growers pride

Wil je grip houden op veilingzaken en meepraten over productverbeteringen dan is een actieve en kritische houding in de FPC van toegevoegde waarde.

Door Wilma van Velzen

Een stelling die Thomas Akerboom, sinds tweeënhalf jaar voorzitter van de FPC Freesia, graag onderschrijft.
"Ik vergelijk het wel met de politiek" zegt Akerboom. "Je kunt het er mee eens zijn of niet, maar roepen vanaf de zijlijn heeft geen zin. Ik praat liever actief mee en streef naar verbeteringen.
Mooi is dat deelnemende kwekers in de FPC een veel actievere rol hebben gekregen. Want werd de FPC voorheen voorzien van informatie, we zorgen er nu zelf voor informatie naar de FPC te halen om mee aan de slag te gaan.
Elk FPC-lid heeft een eigen taak en is aanspreekpunt voor een bepaald onderdeel of vakgebied waarvoor zij vragen krijgen vanuit de achterban. Dit zorgt voor een grote betrokkenheid."


Land- en productcodes

De productgroep Freesia is volgens Akerboom een redelijk stabiele productgroep die weinig last heeft van excessen.
"We houden ons hoofdzakelijk bezig met product specifieke zaken zoals promotie en het jaarlijks organiseren van de productdag.
Ook volgen we nauwlettend de kostenbesparingen van de veiling. Want wat aan de voorkant wordt gerealiseerd, wil niet altijd gunstig uitpakken voor de kwekers aan de achterkant. Dit houdt ons scherp."

Zelfcorrigerend

Een terugkerend item in de FPC Freesia is het gebruik van de juiste land- en productcodes. Hierover zegt Akerboom vanuit het productteam van RFH een actievere houding te hebben verwacht om het verkeerde gebruik van de artikelcodes snel op te lossen.
"Deze bleef uit. Maar ook liet de achterban hier een passieve opstelling zien. Wat meer zelfcorrigerend vermogen binnen de productgroep zou dergelijke vraagstukken een positieve impuls kunnen geven.
Eveneens zijn er veel wisselingen van de wacht binnen het productteam van Royal FloraHolland en is het steeds zoeken naar de juiste mensen. Voor de betrokken kwekers kost dit veel tijd om iets uit te zoeken. Natuurlijk is er begrip voor herstructurering van de veiling, maar dit mag niet ten koste gaan van kennis."


Zoekende markt

De Freesia teelt telt zo'n 60 á 65 hectare. Naast seizoenteelt wordt voor het merendeel jaarrond geteeld.
"2016 is een goed jaar geweest, maar dit voorjaar staat Freesia onder druk. Spreiding van de feestdagen is niet altijd voordelig. Het zorgt ook voor een zoekende markt na een feestdag.
En een aanbodsmarkt kan zo weer omslaan in een vraagmarkt.
Maar kijkende naar het geheel denk ik dat Freesia een stijgende lijn te pakken heeft. Alle kleuren zijn aanwezig en er zijn zowel enkele als dubbele Freesia's.
Dat neemt niet weg dat we achterover kunnen leunen.
Er is nog veel te doen op het gebied van vernieuwing in het assortiment, kwaliteitsverbetering en rijpheid."

Promotieplan

Om Freesia uit de vergetelheid te trekken en dit prachtige product opnieuw op de kaart te zetten is FPC Freesia eveneens actief.
"De beste etalage is natuurlijk het product jaarrond voor de klok te brengen en aanwezig te zijn op mooie shows. Daarnaast mocht het nieuwe promotieplan op veel draagvlak rekenen. Gekozen is voor een heel andere aanpak waarbij bloemisten zodanig worden geïnspireerd dat zij zich met Freesia kunnen onderscheiden. Flower Factor gaat hiermee aan de slag."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant