Logo bloemenkrant.nl
Foto: BK
Column

Vervangen?

Gemengd met hun vreugde over verhoogde omzet ging, als ik het goed begrijp, angst van sommige bloemisten rond Valentijn gepaard.

Kwekers en groothandelaren maken er rond zulke hoogtijdagen een potje van wat betreft bewaren van sierteeltproducten, klaagde Michel van Bezeij van BloomZ in Rotterdam. "Keten word wakker", schreeuwde hij in een Open Brief in de Bloemenkrant. Of men naar hem luistert, betwijfel ik, want de ellende duurt al sinds mensenheugenis voort. Kun je nagaan hoe het was, toen er nog niet op grote schaal koeling bestond.
Maar ook nu lijkt de relatie tussen kwaliteit en prijs rond hoogtijdagen voor de sierteelt zoek. Nou kan ik wel zeggen dat mijn ervaring aan die bewering ten grondslag ligt, maar schakel voor het geklaag daarover liever een door de wol geverfde leverancier in. Men kan in de voorste gelederen van de keten – dus bij productie en veiling – wel roepen dat meer consumenten bloemen moeten kopen (en dan ook nog eens meer per individu), maar die eindverbruikers komen doorgaans niet verder dan de laatste schakel. Een als ze daar een domper oplopen, schreeuwt men in vorige schakels toch een beetje tegen een muur. 'Er moet eens worden gekeken hoe de producten er na een week uitzien', schreef de Rotterdamse bloemist, die vreest door het gedrag in het voortraject klanten kwijt te raken. Als men alleen nieuwe consumenten wenst om teleurgestelde oude te vervangen, schiet de sector er per saldo weinig mee op.
Als ik raaskal doe ik dat in commissie…
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden