Logo bloemenkrant.nl
Foto: VBW
Column

Het is niet te hopen

Op dit moment wordt er in Brussel serieus nagedacht over het veranderen van wettelijke garantie op consumentengoederen.

Allereerst in de Belgische situatie, maar die wordt gezien als een opmaat naar Europese wetgeving. Het is nu dus spannend wat er op dit terrein in België gebeurt.

In de huidige situatie hebben Belgische consumenten het recht om tot 6 maanden na de aankoop terug te gaan naar de winkel en daar garantie te eisen, als zij vinden dat het product ondeugdelijk is. Het is dan aan de Belgische consument om aan te tonen dat het product kwalitatief niet voldoet. Er is wetgeving in de maak die op 2 terreinen dit verslechterd: 
a.    De termijn van kunnen reclameren en garantie eisen wordt verlengd naar 2 jaar;
b.    Het is straks niet meer aan de consument om aan te tonen dat het product slecht is, maar het is aan de detaillist om aan te tonen dat het product wel goed was en dat de consument er kennelijk niet goed mee heeft gehandeld; alleen dan heeft de consument geen recht op garantie.

Wat kunnen we straks in de praktijk zien? Een consument koopt een plant, heeft die een lange periode in huis, net voor afloop van die periode (met een maximum van 2 jaar dus) komt de consument terug naar de winkel en vraagt een nieuwe, want de plant voldoet niet meer of is niet meer zo mooi als bij de aankoop. Het is dus dan aan de bloemist om formeel aan te tonen dat de consument ondeugdelijk voor de plant heeft gezorgd en mocht dat niet het geval zijn, moet er een nieuwe plant geleverd worden. Vervolgens gaat de bloemist weer naar zijn leverancier en daar krijgen we een vergelijkbare woordenwisseling. Hoe gek kan het gaan worden?

Garantie op bloemen en planten is een service die bij je formule past. Je moet in ieder geval helder communiceren wat en onder welke omstandigheden je garandeert. Daarnaast is het zeer aan te bevelen om juist garantie in te zetten als marketing-tool. Hoe mooi is het als je van een ontevreden klant zonder discussie een tevreden klant kan maken, dat loont zich altijd. Daarover wordt op feestjes en partijen en niet te vergeten social media altijd over gesproken. Ga niet de discussie aan met de klant, maar denk en werk (in alle redelijkheid) mee.

Is een periode van 2 jaar redelijk. Wij denken van niet. We zullen er alles aan doen om dat via België in Europa te voorkomen.

Marco Maasse
Algemeen directeur
VBW

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden