Afbeelding

Frederique

Column Column

Handige tante natuurlijk, die Frederique van der Wal. Ze heeft haar status van topmodel en daaraan gekoppelde bekendheid gebruikt om bloemen te verkopen.

Onder de merknaam Frederique's Choice. Doodgewoon zoveelste afzetkanaal.  In feite niks nieuws dus, maar Van der Wal slaagde er als ondernemer in velen het tegendeel te laten geloven. Ze zei dat nog nooit voor bloemen een merknaam was bedacht. Onzin. Er waren talrijke pogingen, maar inderdaad lukte het niet. Ik denk opeens even terug aan de probeersels van Hans de Vries, decennia geleden, om planten als merk te introduceren. Ook met bloemen poogde men het keer op keer, maar altijd versnipperd. Aan de versnippering leverde Van der Wal, gebruikmakend van haar naam als model, een nieuwe bijdrage. Net als Certi trouwens, om maar wat te noemen. Ik zag plaatjes van haar boeketten en zij verschillen (behalve in prijs, die bij Frederique hoger ligt) eigenlijk niet van die van andere aanbieders op internet. Van Fleurop, bijvoorbeeld. Ook met digitaal bestellen is zij niet de enige, maar de zoveelste. En ze werkt, las ik, aan een netwerk van bloemisten. Rechtstreeks van kweker aan consument leveren – via een koeriersdienst – geeft kennelijk toch geen fijnmazigheid in de laatste schakel. Kortom: Iets ouds werd gepresenteerd als iets nieuws. Zoals met Nieuwe Kleren van de Keizer. Die liep naakt. Daar kan de consument in dit geval alleen van dromen. Knap blijft het natuurlijk wel. Maar ja, niet iedereen is topmodel geweest…

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant