Afbeelding

Mark Zijlstra productmanager

Algemeen Growers pride

Bromelia heeft een paar lastige jaren achter de rug. Evenals veel andere luxe bloeiende planten laat het dit jaar weer een kleine, maar noodzakelijke opleving zien.

door Wilma van Velzen

Bromelia wordt volgens Mark Zijlstra, productmanager Royal FloraHolland, gezien als een jaarrond product. "Daarbij ligt de focus wel op de eerste vijfentwintig weken van het jaar en heeft Bromelia het aan zijn exotische uitstraling en goede houdbaarheid te danken dat er ook nog heel veel planten tot in de late zomer worden verkocht."

Verscheidenheid

Bromelia behoort tot de vijf grootste productgroepen binnen de bloeiende kamerplanten bij Royal FloraHolland. Qua omzetgrootte kan het zich meten met Potanthurium en is het zelfs groter dan Hydrangea. Rood is nog altijd de meest verhandelde kleur, maar roze en paars zijn eveneens veelgevraagd.

"Geel en oranje zorgen ervoor dat de veel verkochte mix een spectaculaire uitstraling heeft. Bovendien is er geen andere productgroep met zo'n grote verscheidenheid aan kleuren en rassen te vinden dan Bromelia. Het is dan ook niet vreemd dat de meeste Bromeliarassen een toename laten zien.

Extra vraag is er naar Tillandisa usneoides zowel met als zonder toegevoegde waarde en ook Ananas groeit aan populariteit."

Exotische uitstraling

De meeste Bromelia's worden nog altijd via de groothandel vermarkt. Opvallend zijn volgens Zijlstra wel de grote aantallen die via het supermarkt segment worden verhandeld.

"Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat de plant vaak met toegevoegde waarde wordt aangeboden.

Daarnaast is hij herkenbaar, sterk en makkelijk in de keten en voor de consument. De meeste planten gaan naar de bekende kernlanden. De extra vraag komt vooral uit Zuid-Europese landen zoals Spanje en Italië. In deze landen zijn ze gek op de exotische uitstraling van Bromelia."

Directe verkoopstromen

"In het handelskanaal zijn positieve ontwikkelingen te bespeuren in de directe verkoopstromen. Sinds 2013 zien we het aandeel via de directe verkoopstromen gestaag groeien van 65% in 2013 naar 72% in 2016.

Hiermee is het aandeel Bromelia in de directe verkoopstromen hoger dan bij veel andere bloeiende planten."

Consumentenonderzoek

Als productmanager is Mark Zijlstra eveneens nauw betrokken bij een groot consumentenonderzoek dat in 2017 zal plaatsvinden.

"Het is belangrijk om gezamenlijk met alle aanvoerders te onderzoeken wat de consument ertoe aanzet om Bromelia's te kopen of waarom de consument deze juist niet koopt.

Helder

Als we de onderzoeksresultaten hiervan helder hebben, kunnen we als gehele productgroep gezamenlijk optrekken om onze klanten van een zo goed mogelijk advies te voorzien.

Nieuwe assortiment

Gezien het vernieuwde assortiment, met vele fraaie kleuren en een grote verscheidenheid aan typen en vormen, alsmede de ontwikkelingen die binnen deze productgroep nog gaande zijn, ben ik er heilig van overtuigd dat Bromelia een zonnige toekomst wacht.

Sterk

Bovendien is Bromelia een sterke en makkelijke plant waar de consument gemiddeld zo'n drie tot zes maanden plezier van heeft.

Bijkomend voordeel is dat Bromelia ook nog eens luchtzuiverend is.

Meer informatie over deze fascinerende plant is te vinden op: www.bromelia.info.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant