Afbeelding

Op een objectieve manier je onderscheiden in het schap

Algemeen Column

De Glastuinbouw staat voor heel veel uitdagingen.

Onze vakbladen staan vol met artikelen over energiebesparing in kassen, het niet meer mogen gebruiken van bepaalde gewasbeschermingsmiddelen en water en nutriënten emissies.
Wat mij betreft is dit allemaal te vangen onder het kopje duurzaamheid. Verduurzaming van onze sector zal dan ook de topic zijn van het komende decennia.

Schoon
Verduurzaming wordt ook vaak in een adem genoemd met voedselveiligheid en schone bloemen en planten. Steeds vaker hoor ik dat grote retailers verlangen dat producten moeten voldoen aan een maatschappelijk verantwoorde productiewijze. Op dit moment gaat het veelal over het gewasbeschermingsmiddelengebruik. Maar je kan er op wachten dat in de toekomst schone energie, schone sloten en middelenvrije producten, eisen worden waaraan we moeten voldoen.

Verhaal 
De klus waar we met zijn allen voor staan is dan ook een vergaande verduurzaming van de productie. Maar dan zijn we er nog niet, we moeten het ook gaan vertellen. Want hoe gaan wij ons onderscheiden in het schap?
De eisen die gesteld worden door retailers, gaan dan over het in Nederland geteeld product. Een duurzame wijze van produceren maakt Nederlandse producten ten opzichte van geïmporteerde producten duurder. De vraag doet zich dan ook voor hoe krijgen wij voldoende betaald voor onze producten?
Ik denk dat wij als sector in staat zijn om duurzaam te produceren, we moeten dan wel een (kleine) meerprijs weten te realiseren. We moeten de consument verleiden voor onze mooie en duurzaam geteelde producten door ons verhaal te vertellen.
Het verhaal over ruimtebeslag, gebruik van grondstoffen, emissies, water en energiegebruik. De vraag dringt zich bij mij op, hoe kan je dat nu objectiveren? Hoe kan je een consument nu laten zien dat een product geteeld is met zo min mogelijk verspilling en dat het bijdraagt aan de verbetering van het welbevinden?

Missies
Gisteren had ik een afspraak staan met Henri Potse. Doel van het gesprek was te onderzoeken wat wij voor elkaar kunnen betekenen, immers we hebben allebei duurzaamheid in onze missie staan. Henri is directeur van Benefits of Nature (BoN). BoN wil consumenten voorzien van mooie, gezonde, eerlijke en duurzame groente, fruit, bloemen en planten.
We hebben consensus over het feit dat duurzaam ondernemen steeds belangrijker wordt en dat steeds meer partijen duurzaam geproduceerde producten verlangen. Henri vertelt dat door de milieu-impact van een bedrijf en de gebruikte producten te berekenen, wordt tegemoetgekomen aan de vraag hoe duurzaam iemand produceert. De uitkomst van deze berekening wordt uitgedrukt in een getal en zegt iets over de impact van het product op het milieu.

Ik denk dat deze footprint berekening een eerste stap kan zijn naar een vergaande verduurzaming van onze sector en de door ons geteelde producten. Een manier om ons op een objectieve manier te onderscheiden in het schap.
De inzichten die voortkomen uit de berekening kunnen worden gebruikt voor onderzoek om de milieu-impact van onze sector nog verder te verlagen. Maar dit initiatief gaat veel verder dan het terugdringen van onze milieu impact, waarmee duurzaamheid meer en meer mee wordt geassocieerd.
Dit plan gaat over verbeteren van gezondheid en welzijn, slimme samenwerkingsverbanden in de keten waarbij iedereen op scherp wordt gezet om het nog beter te doen.
Dit plan gaat ook over duurzaam zakendoen en het krijgen van een eerlijke prijs voor onze producten en dan niet om het verhaal, maar omdat wat we vertellen waar is.

Jan Willem de Vries

Teamleider Facilitair Bedrijf
(Wageningen UR Glastuinbouw)

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant