Afbeelding

Komkommertijd

Algemeen Column

Waar komt die uitdrukking vandaan? Het gaat om de periode dat er veel komkommers zijn en weinig handel is.

Vorig jaar citeerde ik een marketeer "in juli en augustus gaat de business in een zomerslaap, omdat gedacht wordt dat iedereen met vakantie is". Hij vertelde zelfs dat in de vakantiepiek slechts 10 tot 15% van de mensen met vakantie is, dus nog voldoende te doen. 
Kijken wij naar de sierteeltexportcijfers van vorig jaar dan wordt dit bevestigd. De maandcijfers juli en augustus zijn maar tussen de 10 en 15% lager dan september, oktober of november. Kortom, werk aan de winkel. Waarom geen gebruik maken van de vakantiepiek? Mensen gaan weg maar komen ook weer terug. In een huis zonder bloemen. Waarom niet een promotieactie zoals na de kerst: kerstboom er uit, kamerplant erin. Zoiets van welkom thuis, zeg het met bloemen. 
Voor mensen die niet onmiddellijk om de hoek wonen kan je dan prima een webshop gebruiken. Maar dan moet het wel een leuke verrassing zijn en niet een dubbele teleurstelling. In ons spontane marktonderzoekje vorige week bleek weer eens hoe het mis kan gaan. Op de VGB website kan u de resultaten teruglezen. Maar het blijft ongehoord dat een substantieel deel van de 11 geteste aanbieders hun meest essentiële proces niet op orde hebben en het imago verzieken, door niet te leveren en dat niet te melden, terwijl er al betaald is.
Een bevriende advocaat vermoedt zelfs boze opzet. Van de wel geleverde boeketten waren er enkele die vermoedelijk het vaasleven van zeven dagen niet redden. En dat terwijl er veel best practises in andere sectoren zijn. Waarbij je een bevestiging van je bestelling krijgt, daarna een bericht wanneer het pakket bij het verzameldepot is afgeleverd; een globale voorspelling van de bezorgtijd en op de dag zelf een sms'je met de exactere bezorgtijd en ten slotte een bevestiging dat het is afgeleverd, of bij de buren of later wordt aangeboden.

Als je een cadeauverrassing geeft wil je zeker weten dat het aankomt en op de goede dag of tijdstip. Veel webshops van andere artikelen kunnen het, waarom is het in de sierteelt dan zo moeilijk. Laten wij er lering uit trekken. Reviews en wellicht name and shame kunnen helpen om ons imago te verbeteren, het kaf van het koren te scheiden en ……… van komkommertijd een verdienmodel te maken.

Robert Roodenburg
directeur VGB
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant