Logo bloemenkrant.nl
Column

Regie

Hoor ik in de sierteelt vredeklanken soms een lichte dissonant? Misschien is mijn gehoor niet meer adequaat, daarom vraag ik het even.

De decennialange ondergrondse oorlog tussen veiling en handel lijkt met een vriendelijkheidsoffensief door de eerste te zijn gewonnen. Het woord 'kopers' mag bij Royal FloraHolland niet meer worden gebruikt. CEO Lucas Vos had in zijn loopbaan nooit een bedrijf gezien dat tegen klanten vocht. Samen doen, werd de kreet van alle ketenpartijen. Maar wél onder onze regie, lijkt RFH te denken.
VGB-voorzitter Herman de Boon zei te pas en – wat de veiling betreft – te onpas dat er een nieuw platform moest komen, waarin zowel kwekers als handel (waarschijnlijk ook andere partijen) participeerden. Maar De Boon is weg, net als de Commissie van de Handel. De veiling richtte een klantenplatform op. Niet meer de belangenorganisatie, maar RFH zélf vormde een orgaan dat de handelsbelangen moet behartigen. Zoiets als FNV bij een werkgeversbond. De veiling lijkt niet meer 'de natuurlijke vijand' van de handel, zoals een exporteur ooit zei. Maar zij wil wel de regie houden. Die stond ooit op het verlanglijstje van haar georganiseerde klanten.
Over China, bijvoorbeeld, hoor en lees ik (in PR-blad Grow) alleen uitspraken van veilingmensen, niet van exporteurs. Het land is, dertig jaar nadat Maurice Zurel er actief was, ontdekt door FloraHolland. 'Wij doen het samen met de klanten', zeggen FH-marketeers. Mits die klanten exact doen wat meester zegt…
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden