Afbeelding

One size fits all?

Algemeen Column

Gelukkig lijkt het een hele mooie Moederdag te zijn geweest. Mooi weer, volop aanbod en goede omzet. Iedereen tevreden? Helaas niet.

Om dit voor elkaar te krijgen hebben niet alleen handelaren logistieke hoogstandjes moeten verrichten. Alles moet dan kloppen. Planning, uitvoering en afhandeling en dat terwijl op Hemelvaartsdag niet geveild werd. Sommige bedrijven hebben daar nadrukkelijk of soms minder nadrukkelijk hun ongenoegen, en soms erger, over uitgesproken.

Vorig jaar stuurde de VGB de gebruikelijke enquête Piek- en niet-veildagen rond met een overzicht van de feestdagen en de vraag of er dan wel of niet geveild moet worden. Uiteindelijk kwamen 17 enquêtes retour. Op elke voorgestelde veil of niet-veil suggestie was er altijd wel 1 bedrijf dat het daar niet mee eens was. Maar de resterende 16 bedrijven waren het er wel mee eens.

Hemelvaartsdag
Uitzondering Hemelvaartsdag. Daar gaven 4 van de 17 bedrijven te kennen dat zij wel wilden dat er geveild werd. De rest gaf aan dat er niet geveild hoefde te worden. Welke bedrijven wilden nu wel veilen? Dat zijn de bedrijven die actief zijn op de nabijgelegen markten, Nederland en Duitsland. Uit deze resultaten kunnen wij twee conclusies trekken:
-ten eerste, dat als er maar 17 handelaren van de pakweg 200 reageren er niet de indruk gewekt wordt dat het als een hele grote urgentie wordt gezien.
-ten tweede, dat "one size fits all" in onze sector niet en zelfs steeds minder opgaat.

De VGB heeft in het inkoopcoördinatoren-overleg met veiling en handelaren uitdrukkelijk aangegeven geen advies over veilen of niet-veilen te geven. Het is aan de veiling om in te spelen op de wensen van hun klanten. Niet iedereen heeft dezelfde wensen.
De VGB heeft nadrukkelijk geadviseerd met die klanten die hebben aangegeven concrete problemen te hebben met niet-veilen, in contact te treden om te kijken hoe zij tegemoet gekomen kunnen worden. De diversiteit van de handel in grootte, product, afzetkanaal en afzetgebied is zo groot dat de VGB nooit voor iedereen met een oplossing kan komen. De handel moet inspelen op de wensen van hun klanten. Dat verwachten zij ook van hun dienstverleners en toeleveranciers. Een mooie uitdaging voor ons allemaal.
In Santpoort-termen heette dat product-markt-combinaties. Dat is niet alleen het nieuwe veilen maar ook het nieuwe ondernemen.

Robert Roodenburg
Directeur VGB    
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant