Logo bloemenkrant.nl
Column

Bruna

Hebben bloemen en planten óók een imago? En welk dan?

Domme vragen misschien, maar ik dacht er aan door het nieuws dat boekenketen Bruna zich ook op de fleurige handel stort. Voorlopig een ramp, lijkt me. Waarschijnlijk geen reclame voor de houdbaar- en sierlijkheid.
De creaties van zich bloemsierkunstenaars of designers noemende artistiekelingen zie ik zelden of nooit in de bloemenzaak. Laat staan in supermarkten, waar, shops-in-shops van bloemisten niet meegerekend, eigenlijk niemand verstand van bloemen heeft. Het duurde jaren, voordat die realiteit enigszins doordrong. Een kunstschilder is geen huisschilder, hoewel beiden verf gebruiken. Daarmee wordt dus enerzijds beeldende kunst gemaakt en anderzijds gewoon de hal geschilderd. Is de bloem een soort verf, waarmee je ook slecht kunt schilderen?
Bij het streven naar meer afzet op de consumentenmarkt, doet er niet toe via welk kanaal, lijkt het. Er zijn ook slechte schilders. Decennialang is gestreefd naar toevoegen van zoveel mogelijk verkooppunten voor de fleurige waar, variërend van bouwmarkt tot supermarkt. De test bij Kassa wees uit dat zelfs speciaalzaken niet zijn te vertrouwen. Als de supermarkt voor hen een concurrent vormt, is er mogelijk toch wat fout met hun specialisme. Het enige verschil dat ik soms zie tussen wat die twee afleveren is de prijs. De onderscheidende artisticiteit ontdek ik niet bij de bloemist op de hoek. Kan Bruna dus ook wel bij. Misschien met een literair boeket…

Johan Th. Bos
Bloemenkrant

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden