Afbeelding

Déja vu

Algemeen Column

Een déja, dacht ik toen Marco Maasse van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) in tv-programma Kassa zag over de slechte testresultaten van via internet bestelde bloemen.

Duur, niet op tijd en dramatische houdbaarheid. "Wij gaan hiermee aan de slag", zei Maasse. Decennia geleden beloofden zijn voorgangers hetzelfde. Er was nog geen internet en een Fleura-bloemist moest lid van de VBW zijn. Loskoppeling van die organisaties maakte het niet beter. Ooit kon je alleen via telefoon of een bloemist (die er volgens de 80-20 regel aan verdiende) opdracht geven een boeket elders te doen bezorgen. Nu is er internet en kreeg Fleurop forse concurrentie.
Kassa bestelde via acht websites. Een kostbare loterij met veel nieten, zoals ik zelf heb ervaren en waarover ik al schreef.  Ik ben dus niet de enige gedupeerde. Topbloemen, nu aanvoerder in de bestelmarkt, won. Pascal Koeleman en Rudi Tuinman van 2Design vormden de jury. Zonder hen te beschuldigen van matige integriteit, gaf ik de uitslag van tevoren al door. Topbloemen sponsort 'Hollands beste Bloemstylist', waarin Pascal en Rudi een rol spelen. Beetje schijn hadden zij dus tegen. Maar vast staat dat, terwijl volgens heel de keten meer bloemen naar consumenten moeten, een eigentijdse bestelwijze tot bedroevend resultaat leidt. In een sector die jongeren wil bereiken.
Maar de branche pakt het aan, zei Maasse. "Misschien gaan we zelf een test uitvoeren."  Misschien? Geen wekelijkse mystery guests? Blijkbaar weten de bobo's niet hoe slecht het er voor staat…

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant