Logo bloemenkrant.nl
Column

Kom in de Kassa

Het zou maar zo kunnen zijn, dat de combinatie van 2 belangrijke momenten in de bloemenbranche een aangescherpte visie voor de online toekomst van de bloemist gaat opleveren.

Kas
In deze periode stellen veel kwekers hun kas en bedrijf open om consumenten voor het eerst of opnieuw te laten kennismaken met al het moois dat zij produceren. De consument maakt via "Kom in de Kas" kennis met de basis van de sierteelt, ziet en ervaart dat het hard werken en soms ploeteren is om onze prachtige producten te ontwikkelen, telen, produceren en klaar te maken voor de bloemist. Prachtig, dat tienduizenden consumenten zo kennismaken met de mooie sierteelt.

Kassa
Tegelijkertijd hebben we in de afgelopen periode ook gezien dat de resultaten van de Kassa-test aangeven, dat we als bloemistenbranche nog meer extra aandacht moeten geven aan de klantbenadering en klanttevredenheid. Iedere omzet-euro is de volledige aandacht van de bloemist waard: zowel de fysieke klant als ook de omzet die via eigen online inspanningen en de verzendorganisaties binnenkomt. Uiteraard de kwaliteit van het product, maar ook de levertijd, de beloofde en waar te maken garantie, de belofte van het boeket.

Fysiek
Waar VBW naar toe wil is het veel sterker maken van de lokale bloemist. Fysiek en online, bij voorkeur beiden naast elkaar. Het moet een feest zijn om bij de bloemist in de winkel te komen. Als klant kan je dan 3x genieten: bij het uitkiezen van het mooiste product, bij het mee naar huis (of andere locatie) meenemen van al dat moois (en kijk maar eens om je heen hoe anderen naar je kijken) en tenslotte als summum het geefmoment (bij een kado) of het plaatsen van het sierteeltmoois in je eigen leefomgeving.

Virtueel
Voor klanten die iets willen hebben voor verder weg, of voor het laatste moment (met weinig tijd om naar de winkel te komen), moet uiteraard de bloemistenwebshop optimaal zijn: inspirerend, actueel, prachtige producten, inspelend op diverse doelgroepen en momenten/omstandigheden. En tenslotte zal de bloemist de orders uitvoeren die anderen bij hem digitaal aanleveren. Ook die omzetstroom vraagt aandacht en energie, maar zou in volume een beperkt deel moeten zijn.

VBW gaat voor de lokale bloemist. In het thema Kom in de Kassa zijn fysieke en online klanten zeer welkom om hun portemonnee leeg te storten in de (digitale) kassa van de bloemist. Om tevreden een korte periode later weer te gaan. VBW biedt hiertoe veel instrumenten om de kassa te laten rinkelen. Maak gebruik van deze mogelijkheden en vul uw kassa.

Marco Maasse

Algemeen directeur
Vereniging Bloemist Winkeliers
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden