Afbeelding

Wat je aandacht geeft groeit

Column Column

De teeltspecialist geeft in de kwekerij de planten iedere dag opnieuw aandacht, zodat zij groeien en verkocht kunnen worden. Een leidinggevende die aandacht geeft, ziet zijn mensen groeien in zijn of haar functie. Een project waar aandacht en focus op zit verloopt soepeler en een klant koopt meer naar mate je hem of haar meer aandacht geeft.

De vraag is alleen welke aandacht geef je een klant zodat hij meer (ver)koopt. Veel handelaren zetten in op sneller, vaker en in kleinere hoeveelheden leveren. Dit zorgt voor meer contact-momenten met jouw klant en daardoor ook meer aandacht. Maar geef je hiermee de klant ook die aandacht waardoor hij of zij meer gaat (ver)kopen? Naar mijn idee is het enige dat je hiermee bereikt dat je mag blijven leveren en niet perse meer mag leveren. Tenslotte blijf je doen wat je doet en niet meer dan voorheen.

Winkelvloer
Wat je als bedrijf wel meer kan doen, is de beschikbare kennis en data gebruiken. Zo kan veel informatie direct uit de consumententool worden gehaald. Vaak hoor ik de reactie dat een handelaar wel weet wat zijn klant wil. Ja, je hoeft een handelaar echt niet te vertellen dat je met chrysanten beter naar Rusland kan gaan dan naar zuid Europa. Maar welke handelaar gaat echt in gesprek met zijn klant om zijn verkoop te verhogen? Als je bedenkt dat zo'n 75% van de consumenten pas op de winkelvloer beslist of zij wel of niet een bloemetje mee naar huis nemen. Waarom is er dan niet meer aandacht voor bloemen en planten op de winkelvloer? Volgens mij is dit één van de zaken waarmee een handelaar extra aandacht kan geven aan zijn klant.

Kennis
Wat je kan doen om jouw klant net die extra aandacht te geven is uiteenlopend. In de Jong Agri Netwerk (JAN) bijeenkomst van vorige week deden de Dutch Flower Group en het Bloemenbureau Holland een voorzet. Het Bloemenbureau Holland liet ook weten dat hun campagnes steeds eerder bekend gemaakt worden, waardoor handelaren die steeds beter en eerder onder de aandacht kunnen brengen van hun klant. Krijg of heb je deze informatie nog niet, neem dan gerust contact op. Want zonder nieuwe kennis wordt het lastig om nieuwe vormen van aandacht te geven.

Afgelopen zaterdag kwam in Kassa naar voren dat er nog veel te winnen is op het gebied van promotie. Dat kunnen wij met elkaar voor elkaar krijgen door meer aandacht te besteden aan onze klanten en de beleving van onze producten. 

Ivo van den Akker
VGB beleidsmedewerker
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant