Afbeelding

Nieuw jasje

Column Column

De mode is er feilloos in geslaagd om bij de eerste zonnestralen het verlangen naar een frisse look op te wekken. Vriendinnen bladeren door Libelle en vragen me of ik mee ga nieuwe kleren shoppen. „Dat ene jasje is zó leuk, dat moet ik gewoon hebben." Zelfs mijn man staat voor de klerenkast en mompelt dat ie dringend een paar nieuwe blouses nodig heeft.

9 en 10 Maart, de Royal FloraHolland Seasonal Trade Fair. Bijna 400 kwekers tonen de nieuwigheden voor aankomend seizoen. De voorjaarscollectie, zeg maar. Net zoals in de mode spelen innovatieve kleuren en modellen een grote rol. In petunia blijkt donkerpaars met witte stippen dé nieuwe trendkleur te zijn. Bij osteospermum komt citroengeel met een blauw hart op verschillende plekken terug. Ik zie compacte canna geschikt voor gematigd klimaat al vanaf potmaat 12. Een enkeling bromt: „Niks echt nieuw, hoor." So what? Na jaren van wisselend modebeeld loop ik ook nog steeds in een broek of rok. Dan weer korter, langer, knalkleur of pastel maar fundamenteel anders is het niet.

Op de Trade Fair lopen bezoekers elkaar niet bepaald voor de voeten, maar daarover klaagt niemand. De hoge kwaliteit van het publiek is doorslaggevend. Aankopers voor toonaangevende tuincentra in heel Europa struinen door de paden op zoek naar echte blikvangers voor hun assortiment. Handel informeert zich over het nieuwe aanbod en maakt een inschatting van aankomende bestellingen. Soms zie je ze zij aan zij, eindklanten met hun 'personal shopper'. De eerste wijst enthousiast naar een plant, de tweede knikt en schrijft op. „You want this verbena? I can buy that for you." Stiekem verlang ik naar iemand die mij helpt bij mijn lentecollectie. „You love that dress in Vogue? I will find it for you." 

Hoe leuk zou het zijn als we met z'n allen even hard gaan uitkijken naar de allernieuwste planten als naar de laatste mode? Ik hoop echt dat de aankopers die ik zag op de Trade Fair hun enthousiasme kunnen vertalen naar inspiratie op de winkelvloer. En dat we als sector de behoefte aan die nieuwe 'green look' weten te triggeren via magazines en social media. Consumenten lekker maken voor de meest recente planten. Zodat niet alleen H&M en Zara maar ook Intratuin op de planning komt. Ook tuin en balkon verdienen een nieuw jasje.

Ann Jennen
Ann doet de marketing voor Fleuroselect.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant