Afbeelding

Nieuw

Algemeen Column

Tikkeltje vreemd blijft die eensgezindheid eigenlijk. Op promotiegebied bedoel ik. De baas van FloraHolland zei dat méér mensen bloemen moeten kopen en iedereen persoonlijk ook méér. De hele keten lijkt het er mee eens. Logisch. Maar het is niks nieuws. Decennia geleden hoorde ik al dat de koek groter moet worden en dat iedere consument tot aankoop van een grotere hoeveelheid bloemen en planten moet worden verleid. Veilingmensen zagen enorme markten in Japan en Amerika, waar trouwens op dat moment exporteurs allang bezig waren. Volgens mij wil elke sector een grotere markt en meer afzet aan de individuele consument. Ik heb nog nooit een reclamemaker in de trant van Wilders en diens achterban, 'minder, minder, minder' horen roepen. Nou ja, mogeliik was een promotieconcept primair op een bepaalde doelgroep gericht, maar dan ging het er toch om binnen dat segment het verbruik op te krikken en de doelgroep zo mogelijk te vergroten. Heel de keten lijkt nu te doen of de boodschap van de sierteelt nieuw is. Een hoog Nieuwe Kleren van de Keizer gehalte. Ik kan me niet herinneren dat het Bloemenbureau ooit iets anders vertelde. Misschien past FloraHolland, met in haar kielzog de complete groene keten, een oud reclametrucje toe: Ze zet 'Nieuw' op de verpakking, terwijl de inhoud nauwelijks veranderde. Nieuw is oud. Een al decennia lang bestaand gevecht om meer bloemen in de markt te zetten. Dat is een goed streven. Maar doe niet of het nooit bestond en iets met 2020 heeft te maken…

Johan Th. Bos


Johan Th. Bos is redacteur van de Bloemenkrant en geeft zijn mening over de sierteelt in zijn columns.

Reageren op de column kan via redactie@floranexus.com

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant