Logo bloemenkrant.nl
Column

Imago

De tuinbouw heeft geen slecht imago. Het is erger: Helemáál geen imago. Dat was jaren geleden althans het resultaat van een onderzoek, maar ik weet niet hoe het er nu voorstaat.

Zou je weer eens een 'onafhankelijk' onderzoek op kunnen loslaten, al gaat het er dan om wie de opdracht geeft. Absolute neutraliteit bestaat volgens mij in onderzoekland nauwelijks. Research van bureaus blijkt doorgaans exact te bevestigen wat de opdrachtgever al had zei. Maar dat terzijde. 

Terug naar de tuinbouw. Specifieker: Naar de sierteelt. Ondanks alle tegenwoordige free publicity voor bijvoorbeeld de 'beste bloemist', bleven en blijven de jongens die voor miljarden aan bloemen naar uithoeken van de wereld slepen en Nederland zijn bloemenroem bezorgden nogal onbekend. Dat hebben die exporteurs gemeen met de groothandel in alle sectoren. Komt de sierteelt in beeld, dan is het vrijwel altijd de veiling. Ook al exporteerde die zelf nooit één bloem en wordt zij van de producten ook nooit eigenaar. Al heeft zij wel altijd de mond vol over de exportlanden die zij lijkt te bedienen en de miljarden aan 'veilingomzet'. Het zij zo. 

Bij alles wat in de farmaceutische wereld speelt, wordt nooit de daarin van essentieel belang zijnde groothandel genoemd. Het gaat over fabrikanten, verzekeraars en apotheken. Zoals men denkt dat op Urk alleen vissers wonen, terwijl 'in de vis' werken daar doorgaans op een job bij een van de vele tientallen groothandelaren duidt. Zij zijn imagoloze sjouwers achter de schermen. 

Johan Th. Bos 
Johan Th. Bos is redacteur van de Bloemenkrant en geeft zijn mening over de sierteelt in zijn columns.

[Reageren op de column kan via redactie@floranexus.com]

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden