Afbeelding
Foto: Markdata.nl

Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018 verschenen

Algemeen

Marktdata.nl heeft een uitvoerig onderzoek uitgevoerd onder hoveniers en groenvoorzieners in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het verschenen Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018.

Het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018 biedt een actueel en compleet overzicht van het inkoopgedrag, de toeleveranciers en hun marktposities, het mediagebruik en de structuur en ontwikkelingen in de groene sector in Nederland. Het oriëntatie- en inkoopgedrag van hoveniers en groenvoorzieners is helder in beeld gebracht. Voor producent, groothandel, kweker en branche gerelateerde organisaties is het van essentieel belang de doelgroep succesvol te kunnen benaderen en de eigen marktpositie te kennen. Het rapport is de ideale blauwdruk voor het marketingbeleid van toeleveranciers en branche gerelateerde organisaties. 
 
Het onderzoek is objectief en onafhankelijk uitgevoerd. Hierdoor bevat het marketingrapport geen gekleurde analyses maar enkel zuivere management- en marktinformatie over de Nederlandse groene sector. Naast de onderzoeksresultaten bevat het marketingrapport tevens diverse analyses van de database van alle economisch actieve hoveniers en groenvoorzieners in Nederland en informatie die middels deskresearch is verzameld.  
 
Bij diverse thema's worden de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek (2004-2015). Hierdoor is men in staat in te spelen op de actuele trendmatige ontwikkelingen in de branche. Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoeksrapport is de analyse en rapportage verder uitgebreid. Al sinds het jaar 2004 vormt het marketingrapport een vaste informatiebron voor vele toeleveranciers op het gebied van hoveniersbenodigdheden, zoals levend groen en zaden, gereedschap en machines, meststoffen, bestrijdingsmiddelen, tuinhout en bestrating materiaal. Het onderzoeksrapport verschijnt, afhankelijk van de marktvraag, iedere drie jaar. 
 
Het onderzoeksrapport telt 78 pagina's op A4-formaat en is in kleurendruk uitgevoerd. Het rapport is Nederlandstalig. Meer informatie over het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018 vindt u op www.marktdata.nl. 
 
 
Groei en optimisme in de groensector 
 
Uit het Marketingrapport Hoveniers en groenvoorzieners 2018 blijkt dat het goed gaat in de groensector. Het aantal hoveniersvestigingen is de afgelopen vijf jaar met maar liefst 27 procent toegenomen tot meer dan 10.000. De brancheomzet steeg in dezelfde periode met circa 29 procent. En over het lopende jaar zijn de hoveniers en groenvoorzieners uitermate positief gestemd. 70 Procent van de ondernemers verwacht een stijging van de omzet in 2018. Slechts vijf procent van de hoveniers en groenvoorzieners voorziet in 2018 een omzetdaling. Naast het optimisme over de verwachte ontwikkeling van de omzet is men tevens positief gestemd over de verwachte ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat over het lopende jaar. De verwachtingen over 2018 zijn beduidend positiever ten opzichte van de gerealiseerde resultaatontwikkeling over de voorgaande jaren. 72 Procent van de ondernemers verwacht een stijging van het netto bedrijfsresultaat in 2018. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Slechts vier procent van de hoveniers en groenvoorzieners voorziet in 2018 een daling van het resultaat. 
 
Keerzijde 
De sterke groei in de groensector kent echter ook een keerzijde. Omdat de groei reeds enkele jaren gaande is ontstaat er een krapte op de arbeidsmarkt voor vakbekwaam personeel onder hoveniers. 12 Procent van de hoveniers geeft aan dat dit de knellende factor is bij het aannemen van hovenierswerk. 
 
Andere ontwikkelingen die in de branche spelen zijn: 
•    Duurzaamheid staat centraal, milieuvriendelijke tuinen, ecologisch verantwoord, MVO. Zowel op het gebied van de tuinaanleg als op het gebied van de bedrijfsmiddelen 
•    Meer vraag naar waterbeheersing 
•    Toename van internet als oriëntatie- en verkoopkanaal, digitalisering 
•    Particuliere markt trekt aan 
•    Kwaliteit en service worden belangrijker 
•    Toename van gebruik van gereedschap met accu's 
•    Meer advies- en ontwerpwerk, 3D tekeningen e.d. 
 
Naast de brancheontwikkelingen is er in het onderzoek tevens gevraagd naar de belangrijkste producttrends. Volgens veel hoveniers en groenvoorzieners zal de vraag naar duurzame en milieuvriendelijke producten verder toenemen. Daarnaast voorziet men een toename van de vraag naar onderhoudsvriendelijke tuinen, maar dan wel met meer groen. Ten opzichte van de voorgaande editie van het onderzoek (2015) zijn duurzaamheid, milieu, groen, keramische tegels, wateropvang en biodiversiteit nu relatief vaker genoemd. 
 
Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen. Meer informatie op  www.marktdata.nl   
 

  
 
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant