Afbeelding

Marketing

Algemeen

Of hij helemaal gelijk had, weet ik niet. Maar ik zag er wel een bevestiging in van wat ik stiekem dacht.

Hij liet zich, overigens werkzaam en goed verdienend in die branche, ontvallen dat reclame in feite een mavo-wetenschap is. Hoe geleerd sommigen er ook over doen. Ik dacht er aan toen op een persconferentie van Keukenhof iemand vroeg wat in hemelsnaam het geheim achter de wereldwijde bekendheid van die bloementuin is, terwijl in de meeste talen de naam niet valt uit te spreken. Waarop directeur Bart Siemerink toegaf dat nu marketing specialisten die naam hadden afgekeurd. Maar bij het ontstaan waren vooral bollenboeren en geen marketeers betrokken. Het kasteel waarvan men in de achtertuin aan consumenten bloemen wilde tonen, heet nu eenmaal Keukenhof. Klaar. Zo is het gebleven. Het werd, welke inspanningen men zich daarnaast ook getroostte, het beste promotionele evenement voor de Nederlandse sierteelt. Met een free publicity, die nauwelijks in geld valt uit te drukken, in talloze media in binnen- en buitenland. Natuurlijk wordt die vloedgolf aan gratis publiciteit behendig gestimuleerd door Annemarie Gerards-Adriaansens, al jaren voor de PR verantwoordelijk. Ja, ik geef het toe: Eenmaal per jaar zie ik mijn kans schoon om de loftrompet te steken over onze bolbloementuin. Die streeft verdienend en ongesubsidieerd alle andere miljoenen kostende - ook op de consument gerichte - strategieën voorbij. Die laatste zijn door deskundigen bedacht. Van wie de meesten de naam 'Keukenhof' stellig zouden afraden…

Johan Th. Bos
redacteur / Bloemenkrant

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant