Afbeelding
Foto: Sobolj

Winterse romantiek met Nederlandse chrysanten verovert Rusland

Algemeen

In opdracht van Stichting Chryson rolde Sobolj een verkoopcampagne voor chrysanten uit in Rusland, met als thema "de Winterbuiloft".

Dit thema werd gekozen omdat de campagne toewerkte naar Valentijnsdag en naar de grote Bruidsexpositie in Moskou, beide half februari.
Opnieuw brak deze campagne alle records, mede door dat het grootste online Weddingportal op VKontakte (Russische tegenhanger van Facebook) de foto's van de campagne op 13 februari toonde voor hun 260.000 volgers.
 
Winterbruiloft
Voor de campagne volgde het stylingteam van Sobolj, met video en fotoploeg, een heuse Russische winterbruiloft: die van model Elena Chernova. Tijdens de bruiloft werden opnamen gemaakt van de fraai gedecoreerde ruimte en van de gelukkige bruid zelf. De foto's en video werden tussen 9 december en 14 februari uitgezet op sociale media.
De reputatie van Sobolj, als betrouwbare bron van innoverende sierteeltconcepten, zorgde er weer voor dat de berichten door duizenden volgers werden opgepakt, gedeeld en bekeken. Hieronder ook het getrouwde fotomodel zelf en influencers op Instagram. Hierdoor bereikte de campagne naar schatting 400.000 mensen in heel Rusland.

https://www.youtube.com/watch?v=VWrVhBNPBpc&feature=youtu.be
 

Stichting Chryson
Uiteraard werd de campagne ondersteund door export van de gebruikte chrysanten van bij Stichting Chryson aangesloten kwekers, zodat deze direct verkrijgbaar waren voor hen die de fraaie bloemwerken ook wilden uitvoeren of kopen. Deelnemende importeur plaatsten overigens de campagne ook op hun eigen sociale media-accounts.


Jong publiek
De moderne vormgeving en de voor de campagne gebruikte nieuwe media waren afgestemd op een jong publiek: onderzoek toont immers aan dat de meeste stellen trouwen tussen hun 25e en 27e jaar. Omdat de economische situatie rustiger is, stabiliseert het aantal bruiloften zich. Er wordt voor bruiloften een, voor Russische begrippen, groot budget van tussen de €2.000 en €20.000 voor uitgetrokken. Bloemen zijn daarbij heel belangrijk, een graadmeter voor luxe en status van de bruiloft.  

De campagne laat zien dat ook in de winterperiode Nederlandse sierteelt heel goed gepromoot kan worden in het koude Rusland.

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant