Afbeelding
Foto: BK

Design

Algemeen

Kan aan mij liggen, maar ik zie in bloemenwinkels nauwelijks de trends die 'watchers' daarvan voor de groene branche bedachten.

Ik las dat allerlei organisaties, samen met het Bloemenbureau die nu tonen in Elle en Delecious Magazine. Bijvoorbeeld samen met als kunstwerken op het bord uitgewerkte recepten. "Content om je vingers bij af te likken, met vooral de roos, anjer, ranonkel en fresia als ingrediënt", roept BBH. Je zal maar een andere bloemsoort kweken.
Troost: Maakt voor de gewone consument niet uit. Die gaat gewoon naar de winkel en koopt een boeket, soms van door hemzelf in die shop uitgezochte bloemen. Zou zo'n winkelier écht meegaan met de voor hem 'vastgestelde' stijltrends? Die schijnen overigens o.l.v. trendwatcher Aafje Nijman vooral voor tuinen te zijn ontwikkeld, hoewel er vazen in beeld werden gebracht. Maar omdat er drie 'tuintrends' voor dit jaar stond, denk ik dat.
Die drie worden gecommuniceerd naar leden, financiers en samenwerkende organisaties van de groenbranche-partijen (Tuinbranche Nederland, Branchevereniging VHG, iBulb en Bloemenbureau Holland). Om te gebruiken bij kiezen van voor inkoop, productinnovatie en communicatie.
Misschien is er best een elite die zich met die tegen hoge kosten ontwikkelde en verspreide trends bezig houdt, maar ik denk dat de doorsnee consument, c.q. diens bloemenman of –vrouw – om nu maar even genderneutraliteit buiten beschouwing te laten – er niet op let. Die moet meer bloemen kopen, zeggen ze. Daarvan is weinig te merken in de moderne designs met vooral vazen en spaarzame bloemen…

Johan Th. Bos
Redacteur van de Bloemenkrant


 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant