Marcel van der Lugt, mede-eigenaar van Van der Lugt Lisianthus.
Marcel van der Lugt, mede-eigenaar van Van der Lugt Lisianthus.

Lisianthus voor een explosie aan innovaties

Algemeen

Lisianthus is booming en dan letterlijk. Een explosie van innovaties heeft ervoor gezorgd dat Lisianthus de markt heeft veroverd met een uitzonderlijk en breed assortiment.

door Wilma van Velzen

Marcel van der Lugt, mede eigenaar van Van der Lugt Lisianthus en voorzitter van de FPC Lisianthus, steekt zijn enthousiasme voor dit prachtige product niet onder stoelen of banken. "Lisianthus is multi inzetbaar en kan uitstekend worden toegepast in rouwwerk, bruidswerk én boeketten. Zowel kort als lang kunnen de bloemen op allerlei manieren worden gebruikt. De lange houdbaarheid is de kers op de taart, want ook op de vaas gebeurt er veel."

Relatief jong product

Inmiddels is Van der Lugt alweer drie jaar voorzitter van de FPC Lisianthus. "Dit is van toegevoegde waarde. Vooral omdat we met een relatief jong product te maken hebben waaraan nog veel verbeterd kan worden. Vanuit de FPC heb je op ontwikkelingen als deze veel invloed. Ondersteuning vanuit Royal FloraHolland krijgen we via de productmanager en bij de financiële afwikkeling met betrekking tot de promotie."


Extra productie

Het aanbod Lisianthus is volgens Van der Lugt jaarrond vrij stabiel. "Dat komt omdat echt pieken in Lisianthus niet meevalt. In de zomer is er altijd meer aanbod, omdat de seizoenkwekers dan volop productie hebben. Dit jaar is de aanvoer wel weer fors gestegen en was ook de prijs tot 1 november beter. De laatste vijf weken zit hier echter een kentering in. Dit najaar bleek het aanbod te groot om de stijgende lijn in de prijs door te zetten. Het komende jaar zal de uitbreiding zeker nog vol doorzetten, waarbij zo'n 20% extra productie wordt verwacht. Ook komen er enkele nieuwe spelers in de markt die hun planten of zelf gaan maken of uit het buitenland gaan halen."

Nieuwe soorten

Een positieve ontwikkeling is het dat de teelt steeds breder wordt en daarmee de vraag toeneemt naar meer kleuren en vormen. "Tot enkele jaren geleden waren drie of vier kleuren per groothandel voldoende. Nu staan er steeds meer kleuren. Er is met name in de rode soorten een grote uitbreiding. Daarnaast komen er meer aantallen Alissa en andere grootbloemige soorten op de markt. De samenwerking met de veredelaars is goed. Ook zitten er nog veel nieuwe soorten in de pijplijn. Lisianthus is een heel mooi product en voor de toekomst biedt dit zeker perspectief."

Voeding

Een ander aspect is dat de kwaliteit en houdbaarheid van Lisianthus zeer goed zijn. De invloed van snijbloemenvoeding speelt daarbij volgens Van der Lugt een niet onaanzienlijke rol. "Zowel bij de groothandel als bij de bloemist adviseren wij voeding. Dit verlengt de houdbaarheid nog eens extra. Tevens wordt het verspreiden van promotiemateriaal via de groothandelsbedrijven onverminderd voortgezet. Hiermee richten we ons op de bloemist. En natuurlijk we laten de assortimentsverbreding en schoonheid van Lisianthus graag zien op de belangrijkste beurzen, waaronder de Flowers Expo Moscow en Floradecora. De aanwezigheid van Lisianthus is daar goed ontvangen en krijgt het komende jaar zeker een vervolg."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant