Logo bloemenkrant.nl
Foto: VGB
Column

Koopjes en nog eens koopjes

De 11e van de 11e is niet alleen Sint Maarten, het begin van het Carnavalsseizoen, in veel landen de dag ter nagedachtenis aan de Eerste Wereldoorlog maar het is ook Singles Day.

Tot een week geleden had ik er nog nooit van gehoord.
Overgewaaid uit China waar het cijfer één symbool staat voor individu. Dat maakt 11 november bij uitstek geschikt om het vrijgezellenbestaan te vieren als een soort anti-Valentijnsdag. Voorheen vooral op de universiteiten maar vandaag de dag zeer populair onder veel Chinese jongeren. Een feestdag en een echte shop- oftewel koopjesdag. 
In dat land gaat het om korting, flinke korting zelfs, interessante deals die pas kort van tevoren bekend worden gemaakt en alleen op Singles Day van toepassing zijn. In Nederland worden nu ook, vooral door de online winkels, steeds meer top deals neergezet. Door Chinese aanbieders als AliExpres maar ook meer en meer door Nederlandse partijen als Media Markt, Beter Bed, BCC, Hunkemöller, Coolcat, Greetz, Cool Blue. Singles-day.online/nl geeft een aardig overzicht van de deelnemers!

Het fenomeen is hartstikke nieuw in Nederland en toch al in veel winkelstraten en online terug te vinden. In China werden dit jaar weer omzetrecords verbroken maar ook in ons eigen land vierde bol.com een record zaterdag.
Een interessant moment om ook met bloemen en planten bij aan te haken dus. We kennen al enkele initiatieven die de najaar verkoop van bloemen en planten moeten versterken. Cadeautjes voor de juf of meester, voor de grootouders of pompoenen met Halloween. Singles Day mag daar met stip aan worden toegevoegd. De 11e van de 11e kan nog wel eens een heel interessante verkoopdag gaan worden. Een dag waarop niet alleen vrijgezellen een leuk cadeautje aan zichzelf geven. En wat is dan geschikter dan een bloemetje of plantje?

Manon Velthuis
VGB beleidsmedewerker
www.vgb.nl | VGB Voor wie verstandig handelt

Reageer als eerste
Meer berichten