Kevin van der Emden (l) en Cor Middelkoop.
Kevin van der Emden (l) en Cor Middelkoop. Foto: Teuntje van Delft

"In de race blijven, dat is de kracht van de pot-orchidee"

Algemeen Growers pride

Voor het leveren van een topprestatie moet Max Verstappen altijd vol gas geven op het circuit. Een continue proces dat ook de kwekers van pot-orchidee niet vreemd is.

In de race blijven met steeds weer verrassende kleuren en variaties is de kracht is van de pot-orchidee.

"De laatste trend: diverse en bijzondere plantvormen en grote bloemen in aansprekende kleuren", stelt Royal FloraHolland productmanager Cor Middelkoop. Hij zet zich al twaalf jaar in voor deze productgroep, inmiddels samen met Sukjing Cheung en Kevin van der Emden.
"Kwekers haken daar graag op in, wat bijdraagt aan een vrij constant marktaandeel pot-orchidee van 33%. Met een jaaromzet van ruim een half miljard euro is de productgroep zodanig groot dat percentuele verschuivingen moeilijk zichtbaar zijn te maken.

Pot-orchidee laat al sinds 2014 een vrij stabiel beeld zien, zowel in aanvoer en productie in stuks als bij afzet en omzet. De uitbreidingstoename bedroeg dit jaar 'slechts' 2%."

Exclusieve Orchideeën

Phalaenopsis is volgens Middelkoop nog altijd een graag gewilde pot-orchidee. "Retailers maken langlopende afspraken voor de komende jaren met vaak een relatief vast prijsniveau als inzet. Voor retailers is Phalaenopsis een 'moneymaker' die zij hoe dan ook willen.

Op dit moment heeft Phalaenopsis een aandeel van 90% in de pot-orchideeën die via RFH worden verhandeld. Andere soorten vallen onder Exclusieve Orchideeën, in volgorde van grootte in stuks: Dendrobium Nobilé (32%), Overige Orchideeën (28%), Dendrobium (9%), Cymbidium (7% met vaak grotere potmaten, veel takken ofwel de duurdere planten), Cambria (7,5%), Paphiopedilum (4%), Miltonia (3,5%), Oncidium (3%) en kleinere soorten."

Positionering Phalaenopsis

De afzet in de vier focuslanden is redelijk stabiel, met kansen in Oost-Europa waarnaar de export van Phalaenopsis sterk toeneemt.

Ten aanzien van de productietoename van in hoofdzaak Phalaenopsis in het buitenland is volgens Middelkoop alertheid geboden. "Voor meer inzicht in deze productie plaatst de producttafel pot-orchideeën op de volgende agenda. Anderzijds zijn er zorgen over de positionering. Jarenlang staat deze populaire orchidee voor een brede afzet bij bloemisten, tuincentra, bouw- en supermarkten. Alle eigenschappen om de consument te 'pleasen' zijn in Phalaenopsis aanwezig zoals uitstraling, eenvoudige verzorging, uitstekende prijs-kwaliteit verhouding, lange bloeitijd en herbloei.

Desondanks loopt de handel thans massaal achter de nieuwe groene kamerplantenhype aan. Dat is deze productgroep gegund, maar daardoor laat men de Phalaenopsis links liggen. Hierdoor lijkt de vraag verminderd, maar dat is niet zo, bij de consument is Phalaenopsis onverminderd populair. Hoog tijd voor de winkelier deze bewezen 'moneymaker' weer de aandacht te geven. Zien doet verkopen."

"Tijdens de afgelopen productdag in september kwam naar voren dat er initiatieven zijn om pot-orchidee nog duurzamer te kweken. Het huidige promotietraject loopt nog door tot en met 2018 door. Wel heeft de campagne Orchitypes inmiddels plaatsgemaakt voor de campagne 'You feel better around orchids'.

Op de website www.orchitypes.eu kan men de meest persoonlijke orchidee weggeven aan een dierbare. Volgend jaar vraagt de FPC weer commitment aan de achterban voor continuering van financiën voor promotie."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant