Logo bloemenkrant.nl
Foto: Sobolj

Sobolj laat Russische bloemisten met Nederlandse bloemen werken

Op 12 augustus ontving Sobolj in Moskou meer dan 70 toonaangevende Russische bloemisten voor een workshop.

Onder leiding van trendsettende sierteelt en interieur-experts werden Nederlandse bloemen gebruikt voor het maken van fraaie bloemwerken. Het gaat daarbij om werk dat niet alleen trendsettend is, maar ook eenvoudig gerealiseerd kan worden door bloemisten en zelfs door de consument. Met de bloemwerken wordt ingespeeld op de herfst en op 2 hoogtepunten in de Russische bloemenhandel in september: "terug naar school" en de FlowersExpo.

Sociale media
Een week later heeft het effect van deze workshop als een olievlek verspreid in de Russische sociale media. Hierdoor wordt gedurende langere tijd in brede kring aandacht voor toepasbare producten uit de Nederlandse sierteeltsector vastgehouden.
Door de workshop worden de Nederlandse bloemen, op aansprekende wijze gepromoot. De workshop wordt daarnaast gebruikt om fraai beeldmateriaal te genereren, wat via sociale media breed verspreid wordt. De bloemen die worden gebruikt voor de bloemwerken worden vervolgens door het gehele verkoopkanaal heen gepromoot om de afzet ervan te verhogen.
 
Samenwerking
Om te beginnen bij de importeur: voor dit project wordt samengewerkt met Flower of Macheliuk, in de top 3 van de Russische sierteeltimport. Zijn bedrijf heeft een eigen bloemenbureau met pr- en communicatie-afdeling, waarmee Sobolj samenwerkt. Macheliuk koopt de Nederlandse bloemen die in de bloemwerken worden gebruikt ruim in, om aan de vraag die zal ontstaan snel gehoor te kunnen geven. Anton Macheliuk, directeur/eigenaar: "Het is voor het eerst dat wij een dergelijke workshop houden. Wij zien het als een bijdrage aan de popularisatie van het bloemschikken, terwijl wij ook onze competentie kunnen tonen." 
De groothandel wordt na de workshop van informatie voorzien over de gemaakte bloemwerken, zodat zij weten wat ze in moeten kopen en wat zij pro-actief bij de bloemisten kunnen aanbieden. 
De bloemisten worden geïnspireerd door de gemaakte bloemwerken, waarvan de beelden via internet en sociale media breed worden verspreid. 
De eindconsument tenslotte verneemt via sociale media en de website van zowel Sobolj als Macheliuk over de nieuwste trends, en kan met de getoonde voorbeelden zo naar de bloemist stappen. 
 
Afzetverhoging Nederlandse bloem
Deze aanpak is een typisch voorbeeld van hoe Sobolj uitgekiende communicatie combineert met afzetverhoging door het kanaal heen van de Nederlandse bloem: de sociale mediacampagnes van Sobolj bereiken doorgaans 300.000 mensen in heel Rusland. Natasja Mironova, directeur van Sobolj: "Wij weten dat de macht van de klok in Rusland tanende is, al willen Nederlandse telers dit nog niet geloven. Dit soort projecten zijn nodig om de merkvoorkeur voor Nederlandse bloemen te vergroten en de verkoop ervan te bevorderen." Anton Macheliuk tenslotte, onderstreept nog eens waarom hij dit project met Sobolj uitvoert: "Wij volgen al langer jullie ontwikkeling en vinden Sobolj onderscheidend door de creatieve en goed doordachte aanpak en uitvoering. Wij hopen dat dit niet het laatste gezamenlijke project is!"
 
Ter illustratie hier de video van deze workshop

Reageer als eerste
Meer berichten