Afbeelding
Foto: VBW

STAP van VBW: De verlengde en nieuwe kassabon!

Algemeen Column

Tijdens het onlangs gehouden VBW-Ondernemerscongres werd het ondubbelzinnig duidelijk: de marktposities van de bloemist is op dit moment prima.

Met een marktaandeel van ruim 50% is de bloemist verreweg het grootste afzetkanaal van bloemen en planten in Nederland. 

Waarbij opgemerkt dat er volop extra kansen zijn. Wat te denken van een langere kassabon? Hoe goed is de bloemist in het net wat extra verkopen? "Mag het een onsje meer zijn" was jarenlang de slogan van de ondernemers op de warenmarkt, maar het blijkt dat bloemisten hiermee zomaar 5-10% meer omzet mee kunnen realiseren. Dit vraagt om een nieuwe klantgerichtheid, iets meer inspelen op klantbehoeften, het zoeken van het klantcontact en het stimuleren van klantenbinding en herhaalgedrag.

Het is niet voor niets dat VBW binnen STAP (Strategische Analyse en Plan) de Klantanalyse aanbiedt: we kijken hoe we als klant in de bloemenwinkel worden behandeld, of er daadwerkelijk goed en snel contact wordt gelegd, of er goede vragen worden gesteld zodat het product ook klopt bij de verwachtingen en of erbij afronding van de verkoop net even die extra aandacht is voor de langere kassabon. Met dezelfde moeite meer resultaat: zowel in directe omzet als ook in plezier dat de klant heeft om bij jou te kopen.

Daarnaast is de Marktanalyse als essentieel onderdeel van STAP een belangrijk instrument om te komen tot een langere en mogelijk zelfs nieuwe kassabon. De Marktanalyse geeft inzicht in welke consumententypen er in het postcodegebied aanwezig zijn. Vanuit die consumententypen weten we (tot op postcode en huisnummer nauwkeurig) wat deze consumenten bij de bloemist verwachten. Het is dan wel de vraag of je als bloemist je al op deze doelgroep richt, of zijn er daadwerkelijk extra marktkansen. Het kan zomaar leiden tot een verlengde en mogelijk zelfs geheel nieuwe kassabon. Je nog beter richten op de lokaal aanwezige doelgroep, waarvan we precies weten welke verwachtingen men heeft van de bloemist.

Het wordt tijd voor de verlengde en nieuwe kassabon. Zet samen met VBW de volgende STAP naar bewust ondernemerschap en meer rendement.

Vereniging Bloemist Winkeliers
Algemeen directeur – Marco Maasse
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant