Afbeelding
Foto: Wilma van Velzen

Lekker geurend typeert merk Freesia

Algemeen Growers pride

Consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland noemen spontaan de thema's liefde, lekkere geur en mooi wanneer hen wordt gevraagd waarmee zij Freesia associëren.

Door Wilma van Velzen

Lekker geurend, dat is dus een belangrijk onderdeel van het merk Freesia.
Paul Borsboom, Royal FloraHolland Productmanager Freesia en Bolbloemen Assortiment, had ook niet anders verwacht.
"Freesia ruikt heerlijk, is vrolijk en kleurrijk en past daardoor bij alle feestelijke momenten in een mensenleven zoals geboorte, verjaardag en bruiloft.
Bovendien is Freesia een van de mooiste bloemen in het assortiment. Kwaliteit en het plezier dat consumenten aan Freesia moeten beleven is daarom een belangrijk thema."


Veel factoren

Terugblikkend stelt Borsboom dat 2016 voor Freesia een goed jaar was, waarin veel factoren, niet in de minste plaats het gunstige bloemenweer, hebben meegewerkt.
"De gemiddelde prijs steeg bijna 7% ofwel ruim één cent. Het jaar 2017 komt echter iets minder goed uit de startblokken. Over de eerste negen weken is de productie enkele procenten hoger ten opzichte van dezelfde weken in 2016. De gemiddelde prijs ligt vanaf week 4 onder die van het voorgaande jaar.
Het verschil is onder andere verklaarbaar door een latere Engelse Moederdag, dit jaar 26 maart. Qua aanvoer behoudt Freesia haar positie in de Top 10 bloemen van Royal FloraHolland."


Belangrijkste afzetlanden

Het areaal Freesia mag stabiel worden genoemd. Hoewel de teelt buiten Nederland iets toeneemt, wordt het overgrote deel in Nederland geproduceerd. Ook is er sprake van schaalvergroting.
Het kleurenpalet is breed, waarbij wit nog steeds te boek staat als de belangrijkste kleur. Paars, geel, roze en rood zijn daarna de belangrijkste kleuren. Gemengd wordt Freesia eveneens steeds vaker aangeboden.
"Kijken we naar de afzet dan zijn Duitsland en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste afzetlanden. Om hiervan een beeld te scheppen worden op elke honderd takken snijbloemen twee takken Freesia in Duitsland verkocht.
In het Verenigd Koninkrijk zelfs zeven van de honderd takken.
Frankrijk en Nederland delen als het om afzet gaat gezamenlijk een derde plaats."


Retail wint terrein

De verhouding klok ten opzichte van de directe verkopen is redelijk stabiel.
Wel zegt Borsboom dat wordt verwacht dat de directe verkopen steeds verder zullen toenemen. "In 2016 was de verhouding 63 procent klok en 37 procent directe verkopen. In verhouding wint de afzet in de Retail terrein op de afzet in de groothandel.
Zo'n 65 procent Freesia's werden in 2016 in de Retail afgezet en in 2015 kwam dat met bijna 70 procent ook in die richting. Daarnaast neemt de digitalisering in Freesia sterk toe."


Kwaliteit en vaasleven

Over de rijpheid stelt Borsboom dat zowel de producten als de afnemers hierin een verantwoordelijkheid hebben.
"Kwaliteit en een optimaal vaasleven is een optelsom van vele factoren. Het is de keus van de producent of deze alle factoren serieus neemt. De bereidheid van de afnemers om een prijs te betalen die in verhouding staat tot de inspanningen van de producent om een kwalitatief goed product op de markt te zetten is hierbij erg belangrijk."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant