Afbeelding
Foto: BBH

Freestylen met fabulous Freesia

Algemeen Growers pride

Een zeer grote meerderheid heeft het nieuwe promotieplan voor het product Freesia goedgekeurd. Dit gebeurde tijdens de door Royal FloraHolland georganiseerde productdag op 18 januari bij Tomatoworld. Het draagvlak is groot.

Door Wilma van Velzen

"Maar liefst 97,9% van de aanwezige kwekers heeft voor het nieuwe promotieplan gestemd" stelt Gerard Gardien, Projectleider Markt en Product bij Royal FloraHolland.
"Het draagvlak onder de kwekers is groot. 82% van de totale omzet van Freesia heeft zijn stem uitgebracht voor het nieuwe plan. Eerder heeft Fresh Retail de promotie gedaan, maar deze keer viel de keuze voor de uitvoering op Flower Factor vanuit het idee met een vernieuwende frisse blik de beoogde doelgroepen beter te bereiken.
Dit doen we door te gaan freestylen voor Fabulous Freesia."


Promotiecommissie

Het nieuwe promotieplan is aangenomen voor de duur van drie jaar en wordt verder vorm gegeven door de promotiecommissie waarin wordt deelgenomen door vier Freesia Kwekers van Royal FloraHolland, Gerard Gardien en Flower Factor, een internationaal inspiratie- en educatieplatform voor de bloemist.
Voorstellen en ideeën worden besproken en getoetst door de promotiecommissie. Door de FPC Freesia worden alle uiteindelijke voorstellen voor promotie steeds ter goedkeuring voorgelegd. De promotie zal volgens Gardien voornamelijk gericht zijn op bloemisten in Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk en voor een kleiner gedeelte op de Retail.
"Door te informeren en inspireren en samen te creëren willen we ons uiteindelijke doel bereiken en de bloemist een andere kijk op Freesia bieden waarmee hij zich kan onderscheiden met Freesia. Daarbij wordt afgeweken van het traditionele bloemwerk. Het uiteindelijke doel is bloemisten meer gebruik te laten maken van Freesia."


#FreestyleFreesia

Mirjam Hendriks van Flower Factor licht alvast een tipje van de sluier op. "De grote lijnen zijn inmiddels vastgelegd in het promotieplan. Het Freestylen met Freesia is er in hoofdzaak op gericht het product uit de traditionele hoek te trekken en weer een hoofdrol te geven bij de bloemist.
We zijn begonnen om met het Flower Factor team arrangementen te creëren met Freesia. Tevens zullen we talentvolle bloemisten en toparrangeurs als Klaus Wagner in Duitsland en David Ragg in het Verenigd Koninkrijk aan de slag te gaan met Freesia.
Alle creatieve resultaten worden door ons gebundeld in de videoreeks #FreestyleFreesia en publiceren we via onze eigen media. Zo heeft onze Engelse Facebook ruim 30.000 volgers en wordt ons YouTube kanaal dagelijks zo'n 2.000 keer bekeken.
Ook onze samenwerking met FLORINT spreken we aan om de publieke belangstelling te vergroten. Het digitale bereik kent immers geen grenzen."


Groothandelaren

Behalve de toepasbaarheid van Freesia op een ludieke of prikkelende manier te uiten zijn er volgens Hendriks nog drie pijlers die centraal staan in de promotie.
"De belangrijke waarden geur en kleur, het uitbloeiverhaal op de vaas en het gegeven dat Freesia een product van Nederlandse bodem is. Tevens zoeken we samenwerking met groothandelaren om hen te vragen content te delen om zo bloemisten te beïnvloeden meer Freesia's te kopen. Dit kan bijvoorbeeld via hun webshops waarbij de bloemist een melding ziet van een Freesiaweek of nieuwe toepassingen.
Voor de Retail denken we meer in de richting van verkoopconcepten. Met speciaal te ontwerpen verpakking en labels hopen we zo ook retailers te interesseren voor Freesia."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant