Afbeelding

Violen zijn zeer gewild bij de consument

Algemeen Growers pride

De kwaliteit van violen verbetert nog steeds. Los van hun kleurenpracht heeft men er het hele voorjaar plezier van. Dit is al vele jaren de grote kracht van de viool en zorgt ervoor dat dit zonnige product ongemeend populair blijft bij de consument.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Binnen de groep eenjarige zomerbloeiers bij Royal FloraHolland, waarvan Nick Nieuwenhuyzen de productmanager is, zijn violen één van zijn favorieten. "Na de ogenschijnlijke rust van de winter, luidt de viool de aftrap van een mooi nieuw seizoen in, de lente. Het seizoen waarin de tuin weer tot leven komt en de viool met haar mooie kleuren een overvloed aan bloemen een grote bijdrage levert."


Weersafhankelijk

Het seizoen start al vroeg, eind februari begin maart, waardoor de afhankelijkheid van het weer groot is en verkopen kunnen tegenvallen. Het kan immers nog winters aanvoelen. "Hierdoor fluctueerde de afzet de afgelopen jaren nogal eens, maar de afgelopen twee seizoenen waren prima. De consument geeft langzaam weer meer geld uit en dat is ook terug te zien in de verkopen. Afgelopen jaar hadden de meeste kwekers een prima seizoen, mede omdat Pasen zeer vroeg viel met daarnaast mooi weer."



Concurrentie

Ook voor het komende seizoen zijn de verwachtingen goed. Op voorhand is er meer gereserveerd en vraag en aanbod zijn beter in evenwicht dan enkele jaren terug. Wel wordt iets meer concurrentie verwacht van andere bloeiende productgroepen zoals bol-op-pot omdat Pasen dit jaar twee weken later valt. Met goed lenteweer kan het een mooi violenseizoen worden. Een officiële aftrap van het seizoen kennen de violen niet bevestigt Nieuwenhuyzen. "Wel zijn er kwekers die de seizoenstart aandacht geven met gerichte of ludieke acties richting handel. Daarnaast zorgt het zonnige imago van violen voor veel publiciteit in folders, televisieprogramma's en bladen omdat de start van de lente door iedereen gevierd wordt."


Toepassingen

Meer oog voor marktgerichtheid wordt steeds belangrijker en los van soorten en kleuren is er eveneens een groeiende focus op toepassing. Kant-en-klaar toepassingen voor de gemaks-consument, biologisch voor de milieubewuste consument en arrangementen voor de cadeaumarkt. Daarnaast verbetert de tuinperformance van de viool waardoor de consument lang plezier heeft van deze perkplant.


Acties

De eerste acties worden eind februari/begin maart de winkels al ingereden. Soms pakt dit goed uit, maar met sneeuw geeft de doorloop in het schap niet altijd het gewenste resultaat waardoor reserveringen ook kunnen opstropen. "De piek van violen ligt altijd in de weken 9 tot en met 12. Kwekers houden daar rekening mee in hun planning. Daarna is er nog wel vraag vanuit markten die laat starten, maar schakelen veel kwekers over op het brede assortiment eenjarige zomerbloeiers."


Innovatiekracht

De innovatiekracht van de viool zit vooral in het door selecteren van kleuren en verbeteringen op het gebied van kwaliteit besluit Nieuwenhuyzen. "De trend van meer kleuren per pot houdt aan vanwege de consumentbehoefte. Er komen niet veel zichtbare veranderingen, maar dat heeft geen invloed op de populariteit van de viool. Nog steeds wordt qua populariteit in de vier kernlanden Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de viool in de Top 3 van perkplanten genoemd."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant